فیسبوک و توییتر به لطف فناوری بلاک چین به زودی منسوخ خواهند شد!؟

در Web2، مثل توییتر و فیس بوک، کاربران، مالک محتوا یا دنبال کنندگان خود نیستند. این مورد درباره ی Web3 تصدیق نمی‌ کند، جایی که ناظران شرکتی ناتوان خواهند شد.
چشم‌ انداز رسانه‌ های اجتماعی امروزی تحت سلطه شرکت‌ های Web2 است؛ بیشتر متا (فیس‌بوک) و توییتر.

این شرکت ها داده های میلیاردها کاربر را جمع آوری می کنند و میلیاردها دلار درآمد از محتوای تولید شده توسط کاربر جمع آوری می کنند. در حالی که برای شرکت ها و سهامداران آنها عالی است، برای کاربران متوسط ​​و سازندگان محتوای حرفه ای هزینه دارد.

اما در آینده نزدیک، رسانه‌ های اجتماعی که مرکز توجه نیستند یا همان Web3 احتمالاً با بازگرداندن قدرت به کاربران، به این مدل قدیمی پایان خواهند داد که یعنی دیگر خبری از اخراج کاربران سرکش نیست.

از آنجایی که پلتفرم‌ هایی مانند فیس‌ بوک، اینستاگرام و توییتر مرکز توجه هستند، کاربرانی مورد حمایت رؤسای شرکت‌ ها قرار می‌گیرند که خواستار رعایت سیاست‌ های پلتفرم خود هستند. اگر کاربران رعایت نکنند، ممکن است محتوا و فالوورهایی را که سال‌ ها صرف ساختنشان کرده‌ اند، در عرض چند ثانیه از دست بدهند.
یک مثال معروف ممنوعیت توئیتر در مورد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق است. این نشان داد که کاربران Web2 چقدر کنترل کمی بر تصمیمات توییتر مربوط به محتوای خود دارند، حتی اگر آنها برای شرکت ارزش آفرینی کنند. البته قابل توجه است که این قبیل تصمیم توییتر شامل میلیون‌ ها کاربری نمی‌شود که برای این پلتفرم ارزشمند هستند.

زیبایی Web3؟

روسای شرکت ها دیگر نمی توانند دیکته کنند که چه کسی مجاز به استفاده از پلتفرم آنها است. و اما مشکل دیگر شبکه های اجتماعی Web2؟

یکی دیگر از مشکلات رسانه های اجتماعی Web2 این است که با “باغ های دیواری” مشخص می شود. اگر ۱ میلیون فالوور در اینستاگرام دارید و می خواهید یک حساب کاربری در یوتیوب راه اندازی کنید، باید با فالوور صفر شروع کنید.

هیچ راهی برای جابجایی مخاطبان خود وجود ندارد زیرا آنها به پلتفرم های فردی متصل هستند نه به شما. این حتی برای پلتفرم های متعلق به همان شرکت، مانند فیس بوک و اینستاگرام نیز صدق می کند.Web3 راه هایی را برای کاهش تعداد واسطه ها، ایجاد یک اکوسیستم باز، فعال کردن اشکال جدید درآمدزایی، و دادن قدرت بیشتر به افراد نه تنها بر محتوای خود، بلکه بر فالوورهایشان معرفی می‌ کند.

بلاک چین های جدید در راه است….

به تازگی پلتفرم های متعددی راه اندازی شده اند که ممکن است جایگزین صنعت رسانه های اجتماعی در Web2 شوند. آنها شامل پروتکل لنز تیم Aave و DeSo زیر نظر Andreessen Horowitz هستند. هر دوی این ها برای میزبانی برنامه های رسانه های اجتماعی غیرمتمرکز ساخته شده اند. آنها قبلاً برنامه های زنده متعددی از جمله Lenster، Phaver، Iris (توییتر غیرمتمرکز) و LensTube (یوتیوب غیرمتمرکز) دارند.
چطورکار می کنند؟ برای مثال، با استفاده از لنز کاربران می توانند از یک توکن غیرقابل تعویض (NFT) برای پیوند دادن محتوا و دنبال کنندگان خود به طور مستقیم به کیف پول ارزهای دیجیتال استفاده کنند.

این به این معنی است که هیچ وابستگی به پلتفرم فردی وجود ندارد زیرا آنها دسترسی بین پلتفرمی را به دنبال کنندگان خود دارند. اگر کاربر چیزی را پست کند، به طور خودکار در تمام پلتفرم هایی که استفاده می کند به اشتراک گذاشته می شود. و از آنجایی که فالوورهای آنها در سراسر پلتفرم ها لینک شده اند، تعداد فالوورهای یکسانی در هر پلتفرم دارند.

اگر یک پلتفرم جدید پدیدار شود، کاربران مجبور نیستند دوباره مخاطبان خود را بسازند. در اصطلاح Web2، مانند این است که یک حساب به جای اینکه به اکوسیستم بسته فیس بوک متصل باشد، مستقیماً به اینترنت متصل شده باشد.

کسب درآمد مستقیم از کاربران به جای تبلیغات؛

یکی دیگر از ویژگی های رسانه های اجتماعی Web3 این است که کاربران به جای درآمدزایی از تبلیغات، می توانند مستقیماً از کار خود درآمد کسب کنند. این مدل، کاربران را به انتشار محتوای بسیار بهتر تشویق می کند. با اجازه دادن به سازندگان برای تعیین هزینه برای «جمع‌آوری» پست‌های خود – یا تعیین هزینه برای دنبال کردن آنها، ساده‌ سازی می‌ شود. سپس درآمد مستقیماً به سمت سازنده جریان می یابد، نه به پلت فرم.
اینفلوئنسرها پذیرش را تسریع خواهند کرد. برخی از منتقدان استدلال می‌ کنند که رسانه‌ های اجتماعی Web2 چنان شروعی دارند که رسیدن به آن ها برای شبکه های اجتماعی Web3 غیرممکن است. اما واقعیت این است که مزایای رسانه‌ های اجتماعی غیرمتمرکز به قدری قابل توجه است که تولیدکنندگان محتوای بزرگ تغییر خواهند کرد و مخاطبان خود را با خود همراه می‌ کنند.
در حال حاضر نمونه‌ های زیادی از اینفلوئنسرهای برجسته وجود دارد که پلتفرم‌ های رسانه‌ های اجتماعی خود را دارند زیرا پلتفرم‌ های شرکتی دیگر به آنها اجازه نمی‌ دهند محتوای خود را به اشتراک بگذارند. Web3 یک راه حل واضح برای تعداد فزاینده کسانی که از Web2 منع شده اند ارائه می دهد.

 

منبع: cointelegraph.com

پایان عمر فیسبوک و توییتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *