حتماً در فرایند استخراج ارزهای دیجیتال شنیده اید که ارز دیجیتال اتریوم با الگوریتم اثبات سهام و ارز دیجیتال بیت کوین با الگوریتم اثبات کار فعالیت می کنند. این سوال پیش می آید که تفاوت اثبات کار و اثبات سهام چیست و کدام الگوریتم بهتری است؟ در ادامه ابتدا به بررسی هر کدام از این الگوریتم ها پرداخته و تفاوت آن ها را بررسی خواهیم کرد:

الگوریتم اثبات کار چیست؟

برای شناخت تفاوت اثبات کار و اثبات سهام ابتدا به تعریف الگوریتم اثبات کار که به صورت اختصاری به آن POW گفته می شود می پردازیم. این الگوریتم بین ماینرها رقابتی ایجاد کرده و بر اساس آن رقابت پاداش پرداخت می کند. در این رقابت ماینرها موظف هستند که مسائل پیچیده ریاضی را که نیاز به توان بالای محاسباتی دارند را حل کنند. این معادلات بر اساس تابع هش، حل می شوند، بلافاصله بعد از حل شدن، توسط دیگران تایید می شوند و بلاک حل شده به شبکه ارسال می شود. اگر بخواهیم ساده صحبت کنیم در الگوریتم POW شما در یک رقابت که شامل فرایند استخراج و ماینینگ است شرکت می کنید و به شبکه ثابت می نمایید که وقت و انرژی کافی صرف کرده اید و برای دریافت پاداش محق هستید. روش کار این الگوریتم به شکل زیر است:

  • تراکنش ها در یک بلاک گرد هم می آیند؛
  • ماینرها درست مانند یک پازل ریاضی، مسائل را حل می کنند و پاداش کار خود را دریافت می کنند؛
  • در این رقابت ماینری توانایی حل مسئله را دارد که قدرت بیشتری داشته باشد و به همین دلیل لیاقت دریافت پاداش دارد؛
  • در صورتی بلاک به عنوان بلاک جدید به شبکه اضافه می شود که دیگر ماینرها آن را تایید کنند؛
  • بعد از تایید، تراکنش ها روی بلاکچین عمومی ذخیره می شود؛

الگوریتم اثبات کار چیست؟

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

الگوریتم اثبات سهام را با علامت اختصاری POS نمایش می دهیم با هدف پوشش ایرادات الگوریتم اثبات کار طراحی شد. در این الگوریتم که با نام استکینگ نیز خوانده می شود بر خلاف اثبات کار هیچ رقابتی وجود ندارد بلکه کاربران، ارزهای دیجیتالی که در کیف پولشان دارند را به شبکه اختصاص می دهند تا صرف تایید تراکنش ها و حفظ امنیت شبکه گردد. در این فرایند تایید تراکنش ها و ایجاد بلاک های جدید نیز همگی به کمک توکن های شما امکان پذیر می شود. در اثبات سهام فرد مقداری از ارز دیجیتال خریداری می کند و آن را به این کارها به شبکه اختصاص می دهد. به این شکل شبکه نیز هر سال درصدی به ارزهای دیجیتال او به عنوان پاداش اضافه می کند.

الگوریتم اثبات سهام چیست؟

تفاوت اثبات کار و اثبات سهام از نظر ایمنی

این تصور را داشته باشید که فردی برای امنیت مغازه خود شب ها در کنار آن می خوابد و فرد دیگر با خرید سیستم ایمنی، ایمنی مغازه خود را تامین می کند. در الگوریتم اثبات کار درست مانند فرد اول شما ماینر خریداری می کنید، برق و انرژی مصرف می کنید تا ایمنی شبکه تامین شود. این در حالی است که در الگوریتم اثبات سهام این ارزهای دیجیتالی که خریداری کرده اید از شبکه محافظت می کنند.

در الگوریتم اثبات کار میزان امنیت شبکه بسیار قدرتمند و هزینه بر است. این الگوریتم شبکه را از حمله 51% حفظ می کند و اجازه نفوذ هکر به شبکه را نمی دهد. اما در مقابل شرایط حمله به شبکه ای که با الگوریتم اثبات سهام کار می کند بیشتر و ارزان تر است. از این رو برنامه نویسان از پروتکلی با نام CASPER جهت ایجاد امنیت استفاده کردند. در صورتی که حمله هکری رخ دهد که قصد تخریب اعتبارسنجی را داشته باشد، توسط این پروتکل شناسایی می شود. این پروتکل این توانایی را دارد که میزان پاداش دریافت شده توسط اعتبارسنج ها را تخمین بزند.

در بررسی تفاوت اثبات کار و اثبات سهام باید گفت هر دو امن هستند اما حفظ امنیت در اثبات کار هزینه بیشتری برای کاربر دارد اما در الگوریتم اثبات سهام این هزینه کمتر است.

تفاوت اثبات سهام و اثبات کار از نظر سوددهی

زمانی بود که ماینینگ ارزهای پرطرفداری مانند بیت کوین مقرون به صرفه بود اما امروزه سرعت استخراج ارزهای دیجیتال به شکل قابل توجهی کاهش یافته است. هزینه های برق در سراسر جهان افزایشی است و فرایند ماینینگ به صورت کلی برای محیط زیست مخرب است. همه این معایب باعث شد که اثبات سهام یا بهتر بگوییم سهام گذاری روی کار ابداع و طراحی شود.

در این فرایند هیچ گونه ماینری برای استخراج وجود ندارد و این ارزهای دیجیتال شما هستند که فرایند ساخت بلاک و امنیت شبکه را برعهده می گیرند.

تفاوت اثبات کار و اثبات سهام (pow , pos)

 

تفاوت اثبات کار و اثبات سهام در نرخ پاداش

برای بیان تفاوت اثبات کار و اثبات سهام باید گفت که در فرایند الگوریتم اثبات کار پاداش به ماینری تعلق می گیرد که بلاک جدید ایجاد و تایید آن را دریافت کرده باشد و این در حالی است که در اثبات سهام پاداش در قالب کارمزد تراکنش و کارمزد شبکه به اعتبارسنج ها داده می شود. معروف ترین ارز دیجیتال که بر اساس الگوریتم اثبات کار فعالیت می کند بیت کوین است که با توجه به کاهش ارزهای دیجیتال، پاداشش نصف شده است. اما در مورد اثبات سهام با چنین مشکلاتی مواجه نخواهیم بود.

تفاوت اثبات سهام و اثبات کار در میزان مشارکت

تنها افرادی قابلیت مشارکت در الگوریتم اثبات کار را دارند که ماینر خریداری کرده و به شبکه متصل نمایند. اما در الگوریتم اثبات سهام هر فردی که توکن مبتنی بر الگوریتم را داشته باشد در الگوریتم اجماع شرکت کند. به عبارتی هر فردی که توکنی از زیرمجموعه اثبات سهام را داشته باشد، در فرایند شبکه آن مشارکت دارد.

در نهایت

در این مقاله به تفاوت اثبات کار و اثبات سهام پرداختیم و از هر نظر این دو رو مقایسه کردیم. اما کدام یک از این دو بهتر است؟

در جواب به این سوال باید گفت در روند سرمایه گذاری نمی توان به اینکه الگوریتم ارز دیجیتال چیست توجه نمود. اگر از جمله افرادی هستید که تمایل به استخراج بیت کوین دارید خواه نا خواه باید ماینرهایی تهیه کرده و در فرایند استخراج شرکت کنید. اگر به دنبال خرید و فروش ترید ارزهای دیجیتال هستید، باید ارزهایی را انتخاب کنید که افراد بیشتری در آن سرمایه گذاری کرده و نمودارهای تحلیل روند صعودی برای آن در نظر گرفته اند. اگر بخواهیم از دید یک فرد سوم که در فرایند خرید و فروش و استخراج ارز دیجیتال هیچ دخالتی ندارد نگاه کنیم؛ بدیهی است که الگوریتم اثبات سهام به واسطه عدم نیاز به نصب ماینر قدرتمند، عدم نیاز به صرف انرژی الکتریکی و عدم آسیب رساندن به محیط زیست الگوریتم بهتری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *