هش ریت ماینر چیست؟

اگر مطلبی در مورد دستگاه ماینر و استخراج ارز دیجیتال خوانده باشید قطعاً با عبارت هش ریت برخورد کرده‌اید و این سؤال در ذهنتان ایجاد شده است که واژه هش ریت ماینر چیست؟

هش ریت ماینر

در زبان عامیانه به سرعت عملکرد دستگاه ماینر، هش ریت می‌گوییم. هر چه میزان هش دستگاه ماینر بالا باشد سرعت محاسبات بالا خواهد بود و درنتیجه استخراج ارز دیجیتال و درآمد حاصل از آن نیز بالاتر می‌شود. به‌عبارتی‌ دیگر هش ریت (نرخ هش) یا هش پاور (قدرت هش) معیاری جهت اندازه‌گیری عملکرد دستگاه ماینر به شمار می‌رود.

برای استخراج ارز دیجیتال مانند بیت کوین، بلاک‌های حاوی تراکنش‌های تأییدشده قبل از اینکه به بلاک چین اضافه گردند ابتدا باید طی فرایندی به نام هشینگ، هش شوند.

فرایند هشینگ در استخراج ارزهای دیجیتال بسیار با اهمیت است که در ادامه مقاله به بررسی ابعاد مختلف آن خواهیم پرداخت. ابتدا باید با مفهوم هش ریت بیشتر آشنا شوید.

هش ریت بیت کوین چیست؟

تابع هش به تابعی گفته می‌شود که برای فشرده کردن اطلاعات از آن استفاده می‌گردد. به‌عبارتی‌ دیگر در فرایند استخراج بیت کوین خروجی تابع هش از ورودی آن به دستگاه ماینر کوچک‌تر شود. هش ریت یا نرخ هش یک عملیات محاسباتی یا حدسی برای حل یک بلوک در استخراج ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود و تعداد تلاش‌ها در ثانیه جهت حل کردن محاسبات شبکه بیت کوین را نشان می‌دهد.

دستگاه‌های ماینر با هش ریت بالا بهترین ابزار برای محاسبه ارزهای دیجیتال و استخراج آن‌ها و درنتیجه سودآوری به شمار می‌روند. درگذشته با استفاده از لپ تاب‌های قدیمی نیز امکان استخراج ارز دیجیتال مانند بیت کوین وجود داشت اما در عصر حاضر به دلیل افزایش قدرت خروجی‌ها و پیچیدگی محاسبات ارز دیجیتال استفاده از آن‌ها مقدور نیست.

هش ریت بیت کوین چیست

علت کاهش هش ریت ماینر

برخی مواقع اتفاق می‌افتد که دستگاه ماینر دچار افت و کاهش هش ریت می‌شود که باید این معضل را برطرف کرد. بدین منظور ابتدا باید علل کاهش و افت هش ریت را پیدا نمود. هش ریت ماینر در دو حالت کلی دچار افت و کاهش می‌شوند این دو حالت عبارت‌اند از:

حالت اول:

حالت اول افت هش ریت زمانی اتفاق می افتد که هش ریت محلی ماینر که در صفحه استاتوس ماینر قابل رؤیت است و به‌اختصار RT نامیده می‌شود از هش ریت ایده آل ماینر IH کمتر باشد.

افت هش ریت در این حالت بیشتر به دلایل سخت‌افزاری اتفاق می‌افتد و ممکن است در مزرعه ماینینگ یا دستگاه ماینر اختلالی ایجادشده باشد که باید برطرف گردد در ادامه راه‌حل‌هایی برای برطرف کردن این مشکل ارائه می‌دهیم:

  • نمایش ناقص برد هش ماینر

درصورتی‌که هش برد استاتوس ماینر (هش بردهای نمایش داده شده) کمتر از هش بردهای خود ماینر باشد باید ورودی و کابل‌ها مورد بررسی قرار بگیرد و تمامی کابل‌های تغذیه و دیتا جدا و دوباره وصل نمود. همچنین در صورت نیاز به تعویض کابل‌ها باید این کار را انجام داد و سپس دستگاه خود را ریست نمود.

نکته: در زمان تعویض کابل‌ها حتماً دستگاه را در حالت خاموش قرار دهید.

  • سنسور دمای غیر عادی نشان می‌دهد و یا تعداد هش بردها صفر نمایش داده می‌شود

اختلال دیگری که می‌تواند سبب افت هش ریت ماینر گردد، نشان دادن دمای غیر عادی توسط سنسور ماینر و یا نمایش صفر در تعداد هش بردها می‌تواند باشد. اگر صفحه‌ نمایش یا استاتوس ماینر تعداد هش بردها را صفر نمایش می‌دهد و یا دمای هش برد غیرعادی بوده و تفاوت زیادی با دمای سایر هش بردها دارد باید برای حل مشکل این‌ چنین عمل نمود:

کابل‌های هر دو سر هش برد را جدا و دوباره متصل نمود دستگاه را ریست کرد. در حالت معمول با انجام این اقدامات مشکل برطرف می‌گردد اما در صورت حل نشدن حتماً از تکنسین ماهر درزمینهٔ تعمیر ماینر مشاوره و کمک بگیرید.

نکته: در این حالت نیز باید تغییری در ظاهر کابل‌ها و سوکت وجود نداشته باشد.

  • فن دستگاه ماینر دچار مشکل گردد

یکی دیگر از دلایل افت و کاهش هش ریت ماینر می‌تواند ناشی از اختلال فن دستگاه ماینر باشد. اگر منبع تغذیه‌ی دستگاه دچار اختلال باشد دستگاه در فواصل کوتاهی خاموش و روشن می‌شود و هش ریت کاهش می‌یابد. اکثر ماینر ها حدود 15 دقیقه زمان می‌برد تا کاملاً آپ شود اگر آزمون‌های آزمایشی نیز داشته باشد این مدت‌ زمان به 40 دقیقه نیز می‌تواند افزایش یابد. درصورتی‌که در کمتر از این زمان دستگاه شما دچار ری استارت شود منبع تغذیه‌ آن اختلال دارد و باید تعویض گردد.

  • پهنای باند کم، تأخیر در شبکه یا افت شدید بسته

زمانی که نرخ ری جکت در استخر استخراج ارز دیجیتال افزایش می‌یابد این مشکل در دستگاه ظاهر می‌شود. برای حل آن در ابتدا باید اتصال اینترنت خود را چک کرده و سرعت آن را ارزیابی نمایید. اگر پهنای باند اینترنت کم و سرعت اینترنت به میزان قابل‌توجهی کم شود شاهد کاهش هش ریت ماینر و افت سودآوری خواهیم بود.

  • گرم شدن زیاد دستگاه ماینر

همان‌طور که می‌دانید دستگاه‌های ماینر در زمان استفاده گرمای بسیار زیادی را تولید می‌کنند و برای سالم ماندن باید در محیطی با تهویه خوب قرار داده شوند. معمولاً میزان گرمای تولیدشده توسط هر ماینر در کاتالوگ آن ثبت می‌شود. میانگین این دما به‌طور معمول در اکثر دستگاه‌ها بالاتر از 60 درجه سانتی گراد است. اگر دمای دستگاه از میانگین دما و دمای درج شده در کاتالوگ بالاتر رود هش ریت دستگاه ماینر دچار افت شده و فرایند استخراج ارز دیجیتال دچار مشکل خواهد شد.

  • مشکل خرابی سخت‌افزاری ماینر

برخی از ماینر ها ممکن است دچار اختلالاتی در تراشه‌ها و در زمان تولید باشند و یا در اثر جابجایی آسیب سخت افزاری ببینند. وجود این مشکلات سبب افت و کاهش هش ریت دستگاه خواهد شد. برای رفع آن حتماً لازم است از تکنیسین‌ها یا تعمیرکاران مجرب و ماهر کمک بخواهید.

علت کاهش هش ریت ماینر

حالت دوم:

حالت دومی که در صورت بروز می‌تواند سبب کاهش هش ریت دستگاه ماینر شود مربوط به شرایطی است که طی آن هش ریت بخش داشبورد استخر ماینینگ در قسمت ورکر کمتر از هش ریت محلی دستگاه شود. به‌عبارتی‌ دیگر هش ریت ماینر از حالت استاندارد و طبیعی خود کمتر تراهش نشان دهد. حالت‌های مختلف این اختلال عبارت است از:

  • هش ریت لحظه‌ای کمتر از مقدار استاندارد و ایده آل باشد:

زمانی که هش ریت لحظه‌ای از میزان استاندارد کمتر باشد دستگاه ماینر دچار اختلال شده و استخراج ارز دیجیتال و سودآوری با سرعت پایین و کمتر خواهد بود.

  • تفاوت میانگین نرخ هش محلی ماینر از نرخ هش استخر استخراج

درصورتی‌که نرخ هش محلی ماینر از نرخ هش استخر استخراج بیشتر باشد بدین معنی است که عملکرد دستگاه از حالت تعادل خارج‌ شده و میزان هش ریت و سرعت عملکرد دستگاه افت کرده است.

  • تاثیرگرد غبار بر کاهش هش ریت دستگاه ماینر

قرار گرفتن دستگاه ماینر در محیطی آلوده و پر از گرد و غبار می‌تواند سبب تأثیر نامطلوب بر دستگاه شده و هش ریت دستگاه و سرعت عملکرد آن را تحت تأثیر قرار دهد.

چگونه می‌توان هش ریت دستگاه ماینر را افزایش داد ؟

اگر به هر دلیلی به دنبال بالا بردن و افزایش هش ریت ماینر خود هستید تنها راه ارتقا قسمت سخت افزاری سیستم است. با افزایش سی پی یو یا پردازنده دستگاه، ارتقا کارت گرافیک یا جی پی یو می‌توان میزان هش ریت ماینر را افزایش داد.

هش ریت ماینر چگونه محاسبه می‌شود؟

برای محاسبه هش ریت ماینر از واحد اندازه گیری به نام هش بر ثانیه h/s استفاده می‌شود. جهت درک بهتر این مطلب به مثال زیر توجه نمایید:

دستگاهی با سرعت 60 هش بر ثانیه، برای محاسبه و حل بلاک در حدود 60 حدس می زند برای هر 1000 هش از کیلوهش، برای هر 1000 کیلوهش از مگاهش، و برای هر 1000 مگاهش از هر تراهش و برای هر 1000 تراهش از پتاهش استفاده می‌گردد.

به عبارتی دیگر هش ریت، قابلیت تقسیم بندی در واحد های بزرگ‌تر و کوچکتر را دارد.

Kh/s1 یا هزار هش بر ثانیه، معادل مگا هش بر ثانیه

mh/s1  یک میلیون هش بر ثانیه، معادلمگا هش بر ثانیه

GH/S1 یک میلیارد هش بر ثانیه، معادل یک گیگاهش بر ثانیه

TH/S1 یک تریلیون هش بر ثانیه، معادل یک تراهش برثانیه

PH/S1 یک کوادریلیون هش بر ثانیه، معادل یک پتاهش بر ثانیه

EH/S1 یک کوئینتیلیون هش بر ثانیه، معادل یک اگزاهش بر ثانیه

کاربرد قدرت هش ریت دراستخراج رمز ارزها

استخراج و تکمیل هر بلاک درشبکه بیت کوین حدوداً ده دقیقه طول می‌کشد. بالا بودن هش ریت ماینر سبب افزایش سرعت تراکنش و استخراج رمز ارزها خواهد شد. هش ریت بالا می‌تواند به دستگاه ماینر در راحت‌تر و سریعتر پیدا کردن هش اختصاصی بیت کوین کمک کند.

اگر شما نیز تصمیم به ورود به بازار استخراج ارزهای دیجیتال را گرفته‌اید و می‌خواهید دستگاه ماینر خریداری نمایید توصیه می‌کنیم در ابتدا تمامی جوانب این کار پردردسر را سنجیده سپس تصمیم نهایی را بگیرید. توجه داشته باشید که مهم‌ترین اصل در شروع کار با دستگاه‌های ماینر، سنجش میزان بازده یا راندمان دستگاه است.برای افزایش این راندمان می‌توان عوامل تاثیرگذار را تقویت نمود از جمله: بالاتر بردن هش ریت دستگاه ماینر، بررسی میزان برق دستگاه، تعدیل میزان نویز و سروصدای دستگاه و قیمت دستگاه.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *