کیف پول ارز دیجیتال ابزاری است برای نگهداری و معامله ارزهای دیجیتال و توکن ها. این ابزار که در قالب نرم افزار یا سخت افزار ارائه می شود، این شرایط را برای شما فراهم می کنید که ارزهای دیجیتال مورد نظر خود را در آن نگهداری کنید، بدون اینکه نگرانی بابت به سرقت رفتن و یا گم کردن کلیدهای خصوصی و عمومی آن ها داشته باشید. در ضمن کیف پول ارز دیجیتال که در انگلیسی به آن ولت گفته می شود؛ بستری برای معامله و بررسی بازار ارزهای دیجیتال مختلف است.

نکته ای که اینجا باید به آن اشاره کرد تفاوت صرافی و کیف پول است. شما در صرافی می توانید ارزها را با پول های واقعی (فیات) یا دیگر ارزهای دیجیتال تعویض نمایید، نمودارها را بررسی کرده و آینده بازار را پیش بینی کنید. اما کیف پول را می توان روی گوشی یا لپتاپ نصب کرده و یا در شکل یک فلش یا کارت بانکی تهیه کنید و در آن ارزها را معامله کرده و کلیدهای آن را نگهداری کنید.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

در ابتدای مقاله به این موضوع اشاره شد که کیف پول ارز دیجیتال نوعی نرم افزار و یا شکلی از سخت افزار است. دقیقا تفاوت اصلی بین ولت ها از این جا شروع می شود. کیف پول های ارز دیجیتال به دو گروه تقسیم می شوند:

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول سرد ارز دیجیتال

به این کیف پول ها در اصطلاح کلدولت نیز گفته می شود. این ابزار درست مانند یک فلش مموری و یا کارت بانکی طراحی شده است. نسبت به مدل دیگر امنیت بسیار زیادی دارد و حتی در صورتی که آن را گم کرده و یا دزدیده شود نیز می توانید به محتوای داخلی آن دوباره دسترسی داشته باشید. از آنجایی به آن کیف پول سرد گفته می شود که برای نگهداری ارزهای شما از اینترنت استفاده نمی کند و از این رو خطر هک شدن اطلاعات در آن صفر است.

کیف پول گرم ارز دیجیتال

به این کیف پول ارز دیجیتال در اصطلاح هات ولت گفته می شود. هات ولت ها نرم افزارهایی هستند که روی لپتاپ، تبلت و  گوشی تلفن همراه نصب می شوند و با اتصال به اینترنت می توانید معاملات خود را انجام داده و ارزهای خود را نگهداری نمایید. از جمله مشکلاتی که برای این قبیل ولت ها اتفاق می افتد، به سرقت رفتن گوشی تلفن همراه یا لپتاپ، فراموش کردن رمزها، به سرقت رفتن رمز کیف، هک شدن در بستر اینترنت است. اما در صورتی که جوانب احتیاط را به خوبی رعایت کنید، ابزارهای مفیدی برای معامله و نگهداری از رمز ارزها هستند.

بهترین کیف پول سخت افزاری ارز دیجیتال برای ایرانیان

کلد ولت ها چندان تنوعی ندارند و تکنولوژی نوظهوری به شمار می آیند. با این حال به دلیل مزایایی که برای کاربران داشته اند به مرور مورد توجه تریدرها قرار گرفته اند. یکی از مشکلات استفاده از این ابزارها، هزینه هایی است که برای خرید آن باید انجام داد و این در حالی است که اغلب کیف پول های گرم رایگان هستند. از پرکاربردترین انواع کلد ولت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

کیف پول ارز دیجیتال ترزور (trezor)

از بهترین کلد ولت هایی که نه تنها در ایران بلکه در تمام دنیا معرفی می شود، کیف پول سخت افزاری ترزور است. این محصول که در قالب یک فلش مموری دیده می شود، قابلیت ذخیره و معامله 500 کوین دنیا از جمله بیت کوین، لایت کوین، بیت کوین کش و … را دارد. باید بدانید که این محصول دارای دو مدل Trezor مدل T و Trezor One است. مدل Trezor One قابلیت اتصال به سیستم عامل ویندوز و Ios را فراهم می کند. مدل Trezor مدل T جدیدترین مدل است و از نظر امکانات امنیتی در سطح بالایی قرار داد. از جمله مهم ترین قابلیت این کیف پول می توان به قابلیت ذخیره سازی آفلاین، امنیت فوق العاده بالا و سرعت پردازش مناسب اشاره کرد.

کیف پول ارز دیجتال لجر (ledger)

دیگر شرکت بزرگ تولیدکننده کلد ولت ها لجر است. بهترین مدل این شرکت مربوط به Ledger مدل Nano S است. این کیف پول توانایی ذخیره و معامله 700 ارزدیجیتال را فراهم می کند. شاید بگویید که این تعداد ارز را ترزور پشتیبانی نمی کند، پس این مدل گزینه بهتری است؛ اما متاسفانه نرم افزار شرکت لجر به اندازه شرکت ترزور قدرتمند و یکپارچه نیستند و این امر به عنوان نقطه ضعف این کلد ولت مطرح است. جالب است بدانید که بهترین مدل لجر که  Ledger مدل Nano S نام دارد قابلیت پشتیبانی از بلوتوث را دارد و از این رو نیازی به اتصال مستقیم به سیستم ندارید. ضریب امنیتی این کیف پول نیز بالا است و رابط کاربر پسندتری دارد.

کیف پول ارز دیجیتال لجر

کیف پول گرم ارز دیجیتال

در اصطلاح به کیف پول های گرم، کیف پول دستکتاپی نیز گفته می شود؛ چرا که اغلب آن ها قابلیت نصب روی کامپیوتر و لپتاپ را دارند. از جمله پرکاربردترین کیف پول های ارز دیجیتال گرم برای ایرانیان به موارد زیر می توان اشاره کرد:

کیف پول تراست ولت (Trust Wallet)

از جمله معروف ترین کیف پول ارز دیجیتال در ایران باید به ولت تراست اشاره کرد. دلیل این امر رابط کاربری ساده و کاربرپسند این نرم افزار است. این کیف پول علاوه بر بیت کوین قادر است 42 کوین و صدها توکن را در خود نگهداری کرده و بستر معامله آن ها را فراهم می آورد. قابلیت نصب آن روی سیستم اندروید و iOS مقدور است. از این رو نرم افزار برای گوشی تلفن همراه و تبلت مناسب است. امنیت بالای این کیف پول  از جمله ویژگی های اصلی آن است. دیگر ویژگی مهم این ولت متن باز بودن آن است.

کیف پول تراست ولت

کیف پول اکسودوس (Exodus)

بر خلاف تراست ولت این کیف پول هم روی اندروید و iOS و هم روی سیستم عامل های ویندوز قابل نصب است. از این رو محدودیتی از سخت افزار در استفاده از آن نخواهید داشت. این کیف پول بیشتز از 100 ارز دیجیتال و توکن را پشتیبانی می کند و از این رو امکان نگهداری و معامله اغلب ارزهای دیجیتال دنیا را در این بستر خواهید داشت. امنیت بالای این کیف پول، رابط کاربری کاربرپسند، اپن سورس نبودن از جمله بارزترین ویژگی های این ابزار است. اما متاسفانه به تازگی ای پی ایران برای این نرم فزار بسته است و ناچار هستید به طریقی آی پی را تغییر دهید.

کیف پول الکتروم (Electrum)

این کیف پول ارز دیجیتال را می توانید روی سیستم عامل اندروید و iOS  و دستکتاپ نصب کنید. در نگاه اول می توان گفت که رابط کاربری ساده و جذابی ندارد اما ویژگی های بارز آن، این کیف پول را به یکی از پرکاربردترین انواع ولت ها در ایران تبدیل نموده است. از جمله ویژگی های آن می توان به قابلیت اتصال به کیف پول های سخت افزاری، قابلیت پشتیبانی از اغلب ارزهای دیجیتال و توکن ها، امنیت بالا، امکان حفظ حریم خصوصی، راه اندازی سریع بدون نیاز به احراز هویت و … اشاره کرد. نسخه دستکتاپی این نرم افزار بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی است.

کیف پول کوینومی (Coinomi)

در معرفی کوینومی باید گفت که قادر به پشتیبانی از 125 ارز دیجیتال و توکن است. امنیت آن نیز مانند اغلب کیف پول ها بالا بوده و رابط کاربری ساده و جذابی دارد. رایگان بودن آن را به یکی از محبوب ترین ولت های ایرانیان تبدیل نموده است؛ چرا که بدون محدودیت می توانند از تمامی آپشن های امنیتی آن استفاده نمایند.

کیف پول اتمیک (Atomic)

کیف پول ارز دیجیتال اتمیک از صدها کوین و آلت کوین موجود در بازار کریپتوکارنسی پشتیبانی می کند. رابط کاربری ساده و امکان مبادلات درون سیستمی از ویژگی های این ولت به شمار می آید. اما سطح امنیت این نرم افزار تنها با رعایت چندین نکته امنیتی به سطح بالایی می رسد و در حالت عادی نسبت به دیگر کیف پول ها امنیت متوسطی را پشتیبانی می کند. اما متاسفانه قابلیت های پیشرفته این ولت پولی است و باید هزینه آن ها را پرداخت کنید.

کیف پول اتمیک

کیف پول مای اتر ولت (Myetherwallet)

همانطور که می توان از نام کیف پول تشخیص داد، این نرم افزار بیشتر برای نگهداری و معامله ارزهایی که برپایه اتریوم هستند مناسب است. رابط کاربری مناسبی داشته و در دو نسخه اندرویدی و iOs طراحی شده است. از جمله مهم ترین ویژگی های این کیف پول قابلیت اتصال به صرافی های بزرگی نظیر بایننس است. امنیت این نرم افزار در سطح خوبی است و از همه مهم تر تمام امکانات آن رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرد.

کیف پول مای‌سلیوم (Mycelium)

از جمله بهترین کیف پول های ارز دیجیتال در نزد ایرانیان باید به مای سلیوم اشاره کرد. این کیف پول قابلیت نصب روی موبایل و سیستم عامل اندروید و iOS را دارد. در به روزرسانی جدید این نرم افزار قالبیت هایی نظیر رسیدگی راحت به صورت حساب ها و فاکتورها، قابلیت بررسی معاملات تجاری، موافقت نامه ها و موارد از این قبیل اضافه شده است. یکی از جذابیت های امنیتی مای سلیوم قابلیت پاک کردن کلیدهای خصوصی و بازیابی مجدد آن ها اشاره کرد. این کیف پول به کیف پول های سخت افزای لجر و ترزور متصل می شود. اما نقظه ضعف آن در پشتیبانی تنها بیت کوین است. به عبارتی اگر معاملات ارز دیجیتال شما به معاملات بیت کوین خلاصه می شود می توانید از این بستر استفاده نمایید. تمامی قابلیت های این نرم افزار رایگان در اختیار کاربران قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *