با توجه به افزایش گرایش مردم به سرمایه گذاری در ماینرهای ارز دیجیتال، بستر مناسبی برای سودجویان و هکرها فراهم شده است. آن ها با وارد کردن بدافزار، موجبات ویروسی شدن ماینر را فراهم کرده و ارزهای دیجیتال استخراج شده را به سرقت می برند. از آن جایی که پیگیری ارزهای دیجیتال عملا ممکن نیست، بعد از هک شدن دستگاه ماینر و سرقت رمز ارزها عملا دسترسی به آن ها امکان پذیر نخواهد بود. ما در این مقاله تصمیم داریم در مورد نحوه ویروسی شدن ماینر و روش های مقابله با آن صحبت کنیم.

ویروسی شدن ماینر

چگونه از ویروسی شدن ماینر پیشگیری کنیم

از قدیم گفته شده که پیشگیری بهتر از درمان است. در مورد ویروسی شدن دستگاه ماینر نیز از این ضرب المثل پیروی می کنند و بهتر است قبل از وقوع اتفاق و از بین رفتن دارایی های ما، از این اتفاق پیشگیری کنیم. اما چطور می توانیم از ویروسی شدن دستگاهمان پیشگیری کنیم؟

چگونه از ویروسی شدن ماینر پیشگیری کنیم

  1. آنتی ویروس نصب کنید

شاید بهترین روش برای پیشگیری از ویروسی شدن ماینر نصب یک آنتی ویروس تحت وب است. دقت کنید تنها نصب آنتی ویروس کفایت نمی کند و باید آن را مرتب آپدیت کنید. هزینه خرید یک آنتی ویروس معتبر در مقابل ضرر و زیانی که بعد از هک شدن دستگاه باید تقبل کنید ناچیز است. پس بهتر است هزینه کنید و یک اکانت یکساله آنتی ویروس را خریداری کرده و روی ماینر نصب کنید.

  1. وارد سایت های مشکوک نشوید

بعد از اینکه ماینر را نصب کردید به هیچ عنوان برای آپدیت نرم افزارهای خود روی سایت های مشکوک کلیک نکنید. با وارد شدن به این سایت ها بستر مناسبی برای هک شدن ماینر فراهم کرده اید.

  1. از سایت های رسمی آپدیت سخت افزاری انجام دهید

اگر قصد دارید فریمور یا هر سخت افزار و نرم افزار دیگری را به روز رسانی کنید حتما و حتما از سایت های معتبر و رسمی استفاده کنید.

  1. پسوردهای قوی انتخاب کنید

هر جایی که قرار است یک رمز انتخاب بشود بهتر است رمزی لااقل هشت رقمی استفاده کنید. بهتر است این رمز ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک انگلیسی، کاراکترها و اعداد باشد. به هیچ عنوان از رمزهایی که بر اساس تاریخ تولد، تاریخ ازدواج، شماره کد ملی، کد دانشجویی، شماره تلفن و آدرس ایمیلتان است استفاده نکنید. این اعداد همگی برای هکرها آشنا هستند. ولی رمزهای پیشرفته سد مقاومی در برابر هک شدن دستگاهتان خواهند بود. سعی کنید که رمزهای استفاده شده در قسمت های مختلف ماینر را متفاوت از هم استفاده کنید و در دوره های کوتاه مدت آن ها را تعویض نمایید.

  1. از DNS امن استفاده کنید

امروزه روش های هک شدن دستگاه ماینر بسیار پیشرفته شده است و هکرها اصولا از سرورهای C&C برای هک کردن و کنترل کردن دستگاه ماینر شما استفاده می کنند.

  1. از شبکه خصوصی مجازی استفاده کنید

VPN هایی که جهت دور زدن فیلترینگ استفاده می شوند اینجا کارایی داشته و از بروز حمله های هکری پیشگیری می کنند. این وی پی ان ها ارتباط دستگاه ماینر را با سرور رمزگذاری کرده و از هک شدن پیشگیری می کنند.

شبکه خصوصی جلوگیری از ویروسی شدن ماینر

  1. سیستم عامل دستگاه دست دوم را تعویض کنید

در بین تمامی سیستم عامل های موجود لینوکس، Ios  و ویندوز از جمله امن ترین سیستم عامل ها هستند اما در صورتی که دستگاه دست دوم خریداری کرده اید حتما سیستم عامل آن را فلش کرده و تغییر دهید. بهتر است تمامی رمزهای آن را نیز تعویض کنید.

چگونه بفهمیم که دستگاه ماینر ویروسی شده است؟

ویروسی شدن ماینر گاه به قدری حرفه ای انجام می شود که شما متوجه وارد شدن بدافزار در سیستمتان نخواهید شد. اما اگر به 4 نکته ای که در پاراگراف قبل به آن اشاره شد توجهی نداشته اید می توانید از طریق تنظیمات ماینر متوجه ویروسی شدن آن شوید.

از جمله نشانه های ویروسی شدن دستگاه ماینر می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • افزایش گرمای بیش از اندازه سیستم
  • استخراج برای یک استخر دیگر با شناسه مشخص
  • کند شدن سیستم در حالی که تمام قطعات به درستی فعالیت می کنند
  • کم شدن ارز از کیف پول
  • ناموفق‌ بودن SSH
  • عدم شناسایی نوع ماینر و عدم اسکن دستگاه

همه چیز در مورد ویروسی شدن ماینر

 

چگونه سیستم را از ویروس وارد شده پاک سازی کنیم؟

حال که تشخیص داده اید دستگاه ویروسی شده است باید هر چه سریع تر نسبت به پاک سازی ماینر ویروس شده اقدام کنید.

  1. ایزوله سازی دستگاه ویروسی شده

برای پیشگیری از زیان بیشتر ابتدا باید سیستم ویروسی شده را از بین سیستم های موجود شناسایی کرده و جداسازی نمایید. برای این کار 5 مرحله زیر را طی کنید:

  • ابتدا ماینرها را به سه قسمت منطقه آلوده، منطقه تحت مراقبت و منطقه سالم تقسیم کنید.
  • برای هر منطقه یک روتر جدا قرار دهید.
  • برای هر روتر دو سوئیچ در نظر گرفته و ماینرها را به آن ها متصل کنید.
  • هر دو سوئیچ را به یک روتر جداگانه با کابل LAN متصل کنید.
  • روترها را به روتر اصلی و به پورت WLAN متصل نمایید.
  1. ماینرها را به تنظیمات اولیه بازگردانید

برای بازگرداندن ماینرها به تنظیمات کارخانه باید روی دکمه ریست آن ها بین 2 تا 10 ثانیه نگه دارید. به این شکل دستگاه ماینر به حالت  Reset Factory بازگردانده می شود.

  1. رمز ورود ماینر را تغییر دهید

وارد گزینه Configuration شوید. حال باید از ردیف اول تب System را انتخاب کرده و در ردیف دوم گزینه Adminstrator را انتخاب کنید. در این صفحه می توانید پسورد جدید را انتخاب کنید. قبلا گفتیم که رمز انتخاب شده را 8 رقمی و از ترکیب اعداد، حروف بزرگ و کوچک و کاراکتر انتخاب کنید. ابتدا باید رمز قدیمی را وارد کنید و رمز جدید را دوبار تکرار کنید و دکمه ذخیره را بزنید.

چگونه رمز چندین ماینر را همزمان تعویض کنیم؟

بعد از ویروسی شدن ماینر می توان به راحتی آن را پاکسازی نمود اما اگر تعداد زیادی از ماینرها دچار مشکل شدند و یا اینکه برای پیشگیری کردن از ویروسی شدن آن ها باید به صورت مرتب رمز را تغییر داد. برای تغییر رمز چندین ماینر به صورت همزمان می توانید از روش زیر اقدام کنید.

ابتدا باید یک ابزار مانند  APMinerTool نصب کنید و ماینرها را جستجو کنید. حال ماینرهایی که تصمیم دارید رمزشان را تعویض کنید را انتخاب کرده و روی گزینه تغییر رمز عبور کلیک نمایید. برای این کار نام کاربری پیش فرض را کلمه Root انتخاب کرده و پسورد قدیمی را وارد نمایید. حال می توانید پسورد جدید را وارد کرده و دکمه OK را انتخاب نمایید.

در این محتوا سعی کردیم موارد لازم در خصوص ویروسی شدن ماینر را توضیح دهیم. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در بخش دیدگاه ها پرسش خود را در خصوص ویروسی شدن ماینر مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *