بازار به این زودی ها سبز نمی شود؛ به روزهای تاریک عادت کنید!!!

شرایط اقتصادی جهانی نشان می دهد که بازارها، از جمله بازار ارزهای دیجیتال، نزول بیشتری در پیش دارند. به طوری که نباید در ماه‌ های آینده روی افزایش قیمت‌ های جدید خیلی حساب باز کنیم.

بازارهای جهانی دوران سختی را سپری می کنند، به نظر می رسد که برخی از ناظران این مسأله را در نظر نگرفته اند.

«CryptoKaleo» در توییتی در 12 سپتامبر(21 شهریور) خطاب به 535000 دنبال کننده خود با اشاره به اواسط نوامبر در ایالات متحده نوشت: «احساس می کنید که در میان ترم ها نسبتا امن هستیم.»

انتخابات دوره ای این پیش بینی، با نموداری همراه بود که نشان می داد قیمت بیت کوین (BTC) تا قبل از پایان سال به 34000 دلار افزایش می یابد که یعنی 50 درصد افزایش نسبت به سطح تقریبا 20000 دلاری آن در هفته گذشته، قبل از پایان سال.

پنتوشی، یکی از مگا اینفلوئنسرهای توییتر، در پیامی در 9 سپتامبر(18 شهریور) خطاب به 611000 دنبال کننده خود نوشت: «البته ما می توانیم ریسک کمتری داشته باشیم، اما بازار با این ارزش بسیار جذاب‌ تر از بیش از یک سال گذشته است. […] من دیروز کمی بیت کوین خریدم البته که می تواند مسیر جالبی باشد.”

این ارزیابی‌ ها از سوی ناظران «موثق» می‌ آیند، کسانی که در گذشته درست گفته‌ اند. یکی از آقایان امروز در صندوق ورودی من به خوانندگان اطمینان داد که “یک راه اندازی” بزرگ رمزنگاری می تواند فردا آغاز شود. بیشتر نگاه کنید چرا که پیدا کردن پیش‌ بینی‌ های صعودی‌ تر سخت نیست، مانند پیش‌ بینی اینکه بیت‌کوین در آستانه افزایش 400 درصدی است که آن را به قیمت بالای 80000 دلار و ارزش بازار 1.5 تریلیون دلار می رساند؛ 500 میلیارد دلار بیشتر از ارزش تمام نقره روی زمین.

خوب است که این خوش بینی ها را ترویج دهیم، حتی اگر بیشتر در میان اینفلوئنسرهایی باشد که به دنبال تعامل و پرداخت مشتری هستند. متأسفانه، بادهای مخالف اقتصاد کلان نشان می‌ دهد که واقعیت اندکی تاریک‌ تر است، شاید بسیار تاریک‌ تر.

فدرال اکسپرس هفته گذشته با اعلام این که 500 میلیون دلار از هدف درآمدی سه ماهه اول خود کمتر شده است، بر احتمال بدتر شدن شرایط اقتصادی تاکید کرد.

راج سوبرامانیام، مدیرعامل این شرکت در مصاحبه ای با CNBC به شدت اشاره کرد: “این اعداد به خوبی نشان داده نمی شوند.” اظهارات او که شامل پیش بینی این بود که این اعداد نشان دهنده آغاز یک رکود جهانی است، باعث سقوط 21 درصدی قیمت سهام شرکت او در پایان هفته شد که بازار گسترده تری را به همراه داشت.

در واکنش به رکود اقتصادی، فدرال اکسپرس گفت که در حال برنامه ریزی برای اتخاذ تدابیری از جمله بسته شدن 90 مکان تا پایان سال است.

خبر خوب: آمریکایی‌ ها آنقدر غرق بدهی هستند که بعید است به هر حال قصد بازدید از هر یک از آن مکان‌ ها را داشته باشند. بانک فدرال رزرو نیویورک در گزارشی در ماه اوت(مرداد) اشاره کرد که بدهی مصرف کننده در سه ماهه دوم سال 2022 به 16.15 تریلیون دلار رسید؛ یک رکورد جدید!! این رقم برای هر مرد، زن و کودک در ایالات متحده کمی بیش از 48000 دلار است که یعنی در مجموع 330 میلیون دلار.

بدهی مصرف کننده ها در امریکا

Source: FRBNY Consumer Credit Panel/Equifax

با درآمد متوسط ​​ملی 31000 دلار، که معادل متوسط ​​نسبت بدهی به درآمد 154٪ است. اگر می‌ خواهید کمی بیش از 30 تریلیون دلار بدهی دولت فدرال را در نظر بگیرید، می‌ توانید به ازای هر نفر 93000 دلار دیگر اضافه کنید؛ در مجموع 141000 دلار و نسبت بدهی به درآمد 454٪. (با در نظر گرفتن این واقعیت که فقط 133 میلیون آمریکایی تا اوت از شغل تمام وقت برخوردار بودند، بدیهی است که اعداد بدتر می شوند.) در حالی که سیاست گذاران ممکن است در مورد بدهی های دولت بی توجه باشند، آنها بیشتر نگران بدهی های مصرف کننده هستند.

جو بایدن، رئیس‌ جمهور آمریکا در مصاحبه با سی‌بی‌اس در روز یکشنبه گفت: «من به مردم آمریکا می‌ گویم که تورم را کنترل خواهیم کرد. با افزایش 100 واحدی نرخ بهره فدرال. چنین حرکتی احتمالاً بازارها را به یک بحران سوق می دهد که تا مدتی از آن رهایی پیدا نخواهند کرد. از قضا، حتی این حرکت ممکن است برای مهار تورم در کوتاه مدت کافی نباشد. با توجه به افزایش سریع بدهی ها، شاید تعجب آور نباشد که تورم 8 درصدی در ماه اوت، نشانه های کمی از کاهش را نشان داده است.

ممکن است آمریکایی ها پول زیادی نداشته باشند، اما به طور کلی این موضوع تقاضا را کاهش نداده است. فدرال رزرو نیویورک خاطرنشان کرد که بدهی کارت اعتباری در سه ماهه دوم بیشترین افزایش درصدی را نسبت به سال گذشته طی 20 سال گذشته داشته است.

مهم نیست که فدرال رزرو با چه سرعتی به سمت بی انگیزگی بدهی ها حرکت می کند، مشخص نیست که قیمت دارایی ها چه زمانی افزایش می یابد. مقادیر بالای بدهی که در حال حاضر وجود دارد، به معنای پول کمتر برای خرید ملزومات است. افزایش هزینه خدمات بدهی، همان کاری که فدرال رزرو در تلاش است انجام دهد، نیز به همین معنی است، یعنی سوق دادن آمریکایی ها به سمت نابودی اقتصادی برای کاهش هزینه ها.

ناتوانی در کنترل تورم و افزایش قیمت تمام شده ی کالاها و خدمات اساسی، که البته با بحران انرژی در اروپا تشدید شده است و مدیران مالی کنترل کمی بر آن دارند، به معنای داشتن پول کمتر برای خرید هر چیز دیگری است.

شاید این چشم‌انداز همانی باشد که ایلان ماسک در ژوئن(خرداد) گفت که «احساس بسیار بدی» در موردش دارد.

ناظران دیگر برداشت‌ های بد بینانه تری منتشر کرده اند؛ از جمله نویسنده مشهور پدر ثروتمند، پدر فقیر، رابرت کیوساکی.

کیوساکی در ماه آوریل(فروردین) در توییتر نوشت: «بزرگترین حباب در راه است».

مسلما ارزیابی کیوساکی تا حدی با نتایجی که بدبینان ممکن است انتظار داشته باشند مغایرت دارد. این فاجعه اقتصادی باید منجر به کاهش قیمت دارایی ها در سراسر جهان شود از جمله قیمت طلا، نقره و بیت کوین.

پیش بینی خوش بینانه تر امیدوار است که آمریکایی ها از اشتباهات خود درس بگیرند، سال آینده را برای پرداخت بدهی های خود صرف کنند و در سال 2024 هزینه های کلان را از سر بگیرند، در همین حین که از یک رکود فوق تورمی اجتناب می کنند.

در هر دو سناریو، یک چیز نسبتا قطعی به نظر می رسد: نه رمزارز ها و نه هیچ دارایی دیگری در آستانه افزایش رکورد نیستند. اگر می‌ خواهید از طریق سرمایه‌ گذاری در سال آتی پیشرفت کنید، بهتر است یاد بگیرید که چگونه short options را از خوش‌ بینانه های با آگاهی کمتر بازار بخرید.

منبع: cointelegraph.com

زمستان کریپتویی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *