روش های سایلنت کردن ماینر

در کنار مطالبی همچون هزینه های استخراج، وضعیت بازار ارزهای دیجیتال، وضعیت اینترنت در ایران، از جمله دغدغه های استخراج کننده های ارزهای دیجیتال، صدایی است که توسط ماینر ایجاد می شود. عمده صدای ایجاد شده به دلیل وجود فن هایی است که جهت خنک سازی در دستگاه ماینر تعبیه شده است. این موضوع به قدری اهمیت دارد که در مشخصات ماینرها صدای تولید شده توسط آن ها ذکر می شود و خریداران نیز این آیتم را بررسی کرده و با توجه به آن اقدام به خرید ماینر می نمایند. در مزارع بزرگ ارزهای دیجیتال به قدری صدای تولید شده توسط ماینرها بالا است که برای استخراج کننده سخت است ساعات طولانی در محیط بمانند. طبق گزارش ‌ها، افرادی که مدت طولانی در معرض یک آلودگی صوتی قرار می گیرند بعد از مدتی دچار اختلال در خواب، بیماری های گوش و از بین رفتن سلامت روانی می شوند. تمام این مسائل باعث می شوند که کارشناسان به فکر روش های سایلنت کردن ماینر افتاده و روش هایی را نیز برای انجام این کار ابداع نمایند.

منشا صدای ماینرها چیست؟

اغلب دستگاه های ماینر (ای سیک ها) دو فن دارند که یکی از آن ها مسئول وارد کردن هوا به داخل دستگاه و دیگری خارج کردن هوای گرم از محفظه می باشد. این فن ها بسیار ضروری هستند چرا که مسئولیت تهویه هوای دستگاه را بر عهده دارند و بدون آن ها عملا به دلیل گرم شدن محیط ماینرها، فرایند استخراج به مشکل بر می خورد. برای نمونه در ماینر L3 از شرکت بیت مین با توان 596 مگاهش بر ساعت و با وجود دو فن صدایی در حدود 70 دسی بل تولید می شود. این میزان صدا با صدای تولید شده در یک خیابان نسبتا شلوغ برابری می کند. طبق براوردها صدایی که در یک ایستگاه مترو تولید می شود برابر با 76 دسی بلِ. این می تواند مقایسه را برای شما ساده نمایند. حال باید ببینیم چطور می شود میزان این صدا را کاهش داد.

منشا صدای ماینرها

روش های کاهش صدای ماینرها

برای سایلنت کردن ماینرها روش های موثر و ساده ای وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم:

کاهش دمای محیط

همانطور که می دانید، دلیل نصب فن ها در ای سیک ها کنترل و کاهش دما برای بهبود عملکرد میکروچیپ ها و عمل ماینینگ است. با کمک گرفتن از دیگر ابزارهای خنک کننده و کاهش دمای محیطی که ماینر در آن نصب شده می توانید سرعت حرکت فن ها را کاهش داده و صدای تولید شده توسط ماینر را کاهش دهید. روش های متعددی برای کاهش دمای ماینرها وجود دارد که در مقاله های دیگر به آن پرداخته ایم.

استفاده از باکس های ماینینگ

باکس های ماینینگ استاندارد این توانایی را دارد که علاوه بر خنک نگه داشتن ماینر صدای ایجاد شده آن را نیز خنثی کند. شاید بتوان گفت یکی از حساس ترین روش ها سایلنت کردن ماینر است، چرا که اگر نتوانید این باکس را به خوبی مدیریت کنید؛ ممکن است هوای گرم محبوس شده در اطراف ماینر به آن آسیب وارد کند. به همین منظور پیشنهاد می کنیم آیتم هزینه را نادیده گرفته و سعی کنید که مدل های باکیفیت که در دهانه لوله خروجی، فن مناسبی دارد را انتخاب کنید تا از محبوس شدن هوای گرم داخل باکس پیشگیری نماید. این دهانه باید بزرگ باشد و به درستی عایق بندی شود. داخل لوله را می توان با فوم عایق صوتی نسوز پوشاند. البته این پوشش باید دانسیته و تراکم استانداردی داشته باشد و هر چه میزان آن بیشتر باشد صدای خارج شده از باکس کمتر می شود.

استفاده از دیوار پوش یا پرده عایق صدا

خوشبختانه امروزه دیوارپوش های عایق صدا یا فوم های اکوستیک در بازار یافت می شود. با خرید این محصولات و نصب آن به دیوار می توانید از خروج صدای ماینرها از اتاق پیشگیری کنید. اگر تعداد ماینرهای شما کم است می توانید از پرده های ضخیم برای سایلنت کردن ماینر استفاده نمایید. دقت کنید که این دیوارپوش و پرده نباید هوای محیط را محبوس نماید و بهتر است که از انواع نسوز انتخاب شود چرا که گرما به سادگی می تواند یک پرده نازک یا فوم اکوستیک ساده را مشتعل نماید.

ماینرها را در یک اتاق مخصوص نصب کنید

بهتر است برای نصب چندین ماینر در کنار هم یک اتاقک سیار و یا یک اتاق سفارشی سازی شده را در نظر داشته باشید. بهتر است آن را جایی با فاصله از محل زندگی استقرار دهید و دقت کنید که تعداد پنجره ها و یا تجهیزات تهویه هوا در این اتاق یا اتاق سیار نصب شده باشد.

اتاق مخصوص برای بی صدا کردن ماینر

گوش های خود را بگیرید

اگر هیچ کدام از روش های سایلنت کردن ماینرها جواب نداد و یا هنوز فرصت کنترل این سر و صدا را نداشته اید می توانید با کمک محصولات مخصوص گوش مانند هدفون های مخصوص کار از آسیب رسیدن به گوشتان و خستگی ناشی از سر و صدا را کنترل کنید. البته این تنها در زمانی قابل قبول است که تعداد ماینرها کم باشد و صدای ایجاد شده مزاحمتی برای همسایه ها و هم خانه های شما ایجاد نکند.

فعالیت های خطرناک برای سایلنت کردن ماینر

برای سایلنت کردن ماینر نباید به هر کاری اقدام کرد. توجه داشته باشید، صدا، جزو جدانشدنی از ماینرها است و شما با دانش به این موضوع کسب درآمد با این روش را انتخاب کرده اید. از این رو استفاده از روش های نامتعارف می تواند به ماینر شما آسیب زده و فرایند استخراج ارزهای دیجیتال را با مخاطره روبرو کند. پس اگر قصد دارید برای مدت های بسیار طولانی با کمک ماینر استخراج انجام دهید به هیچ عنوان سراغ فعالیت هایی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم نروید:

  1. روغن مینرال خطرناک است

با اینکه گفته می شود روغن مینرال می تواند دمای ماینر را کاهش داده و در نتیجه صدای آن را کنترل کند اما در صورتی که بتوانید روغن استاندارد را در آکواریوم وارد کنید؛ خیلی زود شاهد خرابی ماینر خواهید بود. به قول معروف سری که درد نمی کند دستمال نمی بندند. اگر حتی یک درصد به کیفیت روغن مینرال شک دارید بهتر است از این روش برای خنک کردن ماینر استفاده نکنید. در ضمن اگر تنها دلیل فکر کردن به شما جهت استفاده از روغن مینرال صدای دستگاه است باید گفت که رادیاتور نصب شده به آکواریوم خود صدای زیادی تولید می کند.

  1. به فن ها دست نزنید

دست کاری فن ماینر چه به معنی حذف فن ها و یا دست کاری نرم افزاری فن ها را به هیچ عنوان توصیه نمی کنیم. شما اگر بتوانید دمای محیط نصب ماینر را به استانداردهای تعریف شده برسانید؛ به صورت خودکار سرعت چرخش فن ها کاهش یافته و سایلنت کردن ماینر اتفاق می افتد. در صورتی که فن ها را با مدل های دیگری تعویض کنید ممکن است در فرایند خنک سازی ماینر اختلال ایجاد شود.

  1. از رها کردن ماینرها در محیط آزاد خودداری کنید

محیط آزاد و فضای باز به دلیل وجود گرد و خاک، عواملی همچون رطوبت، ضربه، حشرات و …، به هیچ عنوان محیطی مناسب برای نگهداری از ماینرها نیست. از این رو اگر برای رهایی از صدای ماینر آن را در گوشه ای از بالکن یا حیاط قرار دهید؛ سلامت ماینر را به خطر انداخته اید. تصور اینکه این محصول در معرض مستقیم نور خورشید قرار بگیرد، باران و رطوبت هوا به ماینر آسیب وارد کند و گرد و خاک فراوان محیط در چیپ ها جمع شود، غیر قابل تصور است.