خنک کردن ماینر از جمله اقدامات بسیار مهم و موثر برای افزایش ماندگاری ماینر است. فعالیت سی پی یو CPU یا جی پی یو GPU و دیگر سخت افزارهای موجود در ماینر باعث گرم شدن آن می شود و در صورتی که فرایند خنک سازی به درستی انجام نشود اغلب قطعات مخصوص هشبرد دچار آسیب می شوند.

انواع روش های خنک کردن ماینر

همچنین خنک بودن سی پی یو به افزایش عملکرد آن کمک می کند. در ساختار اصلی ماینرها فن هایی وجود دارند که تا میزان قابل توجهی دمای ماینر را کاهش می دهد اما در فصول گرم سال و در فعالیت های طولانی مدت نمی توان به وجود دو یا نهایتا 4 فن اکتفا کرد و برای بهتر شدن شرایط ماینر به وجود سیستم های خنک کننده محیط نیز احتیاج خواهیم داشت. در این مقاله تصمیم داریم به انواع روش های خنک سازی ماینر اشاره کنیم.

بهترین سیستم خنک کننده ماینر

برای خنک کردن ماینر نیاز به طراحی یک سیستم خنک کننده دارید که از چندین قسمت مختلف تشکیل شده باشد. همانطور که می دانید هوای گرم تمایل به بالا رفتن دارد و هوای سرد اغلب روی زمین باقی می ماند. از این رو بهتر است با قرار دادن ماینرها در نزدیکی زمین فرایند خنک سازی را تسریع نمایید.

بهترین سیستم خنک کننده ماینر

اولین و مهم ترین قسمت این پلن فن های خود ماینر هستند که وظیفه اصلی خنک سازی ماینر را بر عهده دارند اما روش های دیگری نیز وجود دارد که در ادامه به آن اشاره می نماییم:

استفاده از فن های تهویه

اگر دارای مزرعه ماینر هستید باید در ابتدا تهویه مناسبی برای مزرعه ایجاد نمایید. این تهویه که اغلب به کمک فن ها انجام می گیرد، گرمای ایجاد شده در محیط را از سمت بیرون منتقل می کند. ورود هوای تازه و خنک امکان خنک کردن ماینرها را افزایش می دهد. بهتر است به جای یک فن بزرگ از چند فن متوسط استفاده کنید تا تهویه بهتری انجام گیرد.

خنک کردن ماینر با دستگاه کولر گازی

یکی از متداول ترین روش های خنک کردن ماینر، استفاده از تعداد بسیار زیادی کولر گازی است. این کولرها با ایجاد باد خنک، محیط اطراف ماینرها را خنک می کند و استفاده از آن هم در استخراج های خانگی و هم در مدل های صنعتی آن کاربرد دارد. به واقع می توان گفت شاید تنها روشی که می تواند به راحتی محیط را مطابق با دمای تعریف شده ماینر خنک نگه دارد کولر گازی است. البته هزینه بالای نگهداری و تعمیر این محصولات و در کنار مصرف برق بسیار بالای آن را از معایب این روش می دانیم.

خنک کردن ماینر با دستگاه واتر کولینگ

امروزه روش های بسیار زیادی برای خنک کردن ماینرها وجود دارد که از سیستم باد برای خنک کردن دستگاه استفاده می کنند. اما برای خنک کردن دستگاه ها و ماشین آلات آب گزینه بسیار بهتری است. حتی در سیستم خودرو نیز از جریان آب برای خنک کردن موتور استفاده می شود.

خنک کردن ماینر با دستگاه واتر کولینگ

برای خنک کردن ماینر نیز می توان از همین تکنولوژی استفاده نمود که به آن واتر کولینگ گفته می شود. در این روش سخت افزارها در احاطه لوله های آب قرار می گیرند. آبی که در لوله در جریان هستند در سیستم خنک کننده، سرد شده و در لوله های جریان می یابند و بعد از دریافت گرمای قسمت های مختلف به سمت هیت سینک حرکت می کند و این چرخه به همین شکل ادامه می یابد.

در روش خنک کردن ماینر با دستگاه واتر کولینگ هزینه خنک کردن بسیار کاهش می یابد. در ضمن این روش با محیط زیست دوست است و از به هدر رفتن برق پیشگیری می کند. از معایب آن نیز باید به هزینه بالای پیاده سازی اولیه آن اشاره داشت که البته با توجه افزایش بازدهی ماینرها و هزینه های بالای نگهداری از سیستم های خنک کننده بادی جبران خواهد شد.

خنک سازی با کمک خنک کننده روغنی

خنک کننده های روغنی روش بسیار مناسبی برای افزایش عملکرد ماینر و خنک نگهداشتن دستگاه است اما به شرطی که روغن استفاده شده در آن از استانداردهای تعیین شده تبعیت کند. در این روش اکواریومی از روغن مخصوص ایجاد می شود و دستگاه ماینر در آن قرار داده می شود. از آنجایی که روغن رسانایی ندارد به بردها هیچ آسیبی وارد نخواهد کرد اما اگر روغن استاندارهای اولیه را نداشته باشد نه تنها عملکرد ماینر را افزایش نمی دهد بلکه باعث خراب شدن آن خواهد شد.

خنک سازی با کمک خنک کننده روغنی

تعویض سیلیکون

خمیر سیلیکون استفاده شده در سی پی یو در خنک نگهداشتن آن تاثیر بسیار زیادی دارد و وظیفه شما است که این خمیر را در طول یک دوره به صورت منظم تعویض نمایید. این کار به افزایش عملکرد خنک کردن ماینر که انتخاب کرده اید کمک می کند.

توصیه مهم درباره خنک کردن ماینر

طبق یک استاندارد جهانی نباید دمای محیطی که ماینر در آن فعالیت می کند از 45 درجه سانتی گراد تجاوز کند و رطوبت محیط نیز نباید بیشتر از 95 درصد برسد. اما این اعداد حداکثرهایی را نشان می دهد که اگر رعایت نشوند دستگاه به صورت کامل خراب شده و می سوزد. برای دریافت یک عملکرد 80 تا 90 درصدی از ماینر دمای محیط نباید از 25 درجه که دمای طبیعی یک اتاق است تجاوز کند.

توصیه مهم درباره خنک کردن ماینر

برای داشتن چنین عملکردی انتخاب سیستم خنک کننده مناسب با شرایط بسیار مهم است. بله انتخاب سیستم خنک کننده بیشتر از این که تابع یک قانون باشد به شرایطی ارتباط دارد که ماینر در آن مشغول به فعالیت است. بهتر دیدیم چند نکته در مورد انتخاب بهترین روش خنک کردن ماینر را بررسی نماییم:

عایق بندی مهم تر از خنک سازی است

حتی اگر بهترین دستگاه های خنک کننده ماینر در مزرعه یا خانه شما نصب باشد؛ اگر نتوانید از خروج این هوای خنک جلوگیری کنید؛ تنها هزینه های خود را افزایش داده اید. پیشنهاد می کنیم با عایق بندی دیوارها و پنجره ها، گرفتن درزها از هدر رفت باد خنک محیط پیشگیری نمایید.

دستگاه ها را تمیز کنید

جمع شدن گرد و خاک روی قطعات ماینر دمای تراشه ها را افزایش می دهد چرا که از جریان یافتن هوا روی تراشه های پیشگیری می کند. از این رو بهتر است در دوره های منظم به کمک پمپ بادی ماینرها را تمیز کرده و گرد و غبار آن ها را پاکسازی کنید.
دمای ماینرها را زیر نظر داشته باشید
توصیه می کنیم که دمای ماینرها را روزانه چک کنید. این کار از بروز خطرات احتمالی ناشی از خرابی سنسورها پیشگیری می کند.

خنک کردن ماینر در شهرهایی با آب و هوای مرطوب

در محیط های با رطوبت بالا استفاده از روش خنک کردن با روغن گزینه های بهتری است. دلیل این امر حساس بودن قطعات نسبت به رطوبت است و روغن اجازه برخورد رطوبت هوا با قطعات را نمی دهد.

خنک کردن ماینر در شهرهای با آب و هوای خشک

در شهرهایی با آب و هوای خشک و گرم روش خنک سازی بادی گزینه بهتری است. برای این کار هم می توانید از کولرهای گازی و هم کولرهای آبی استفاده نمایید.

خنک کردن ماینر در کنار تمام هزینه هایی که برای استخراج کننده ها به همراه دارد؛ از ضروریات به شمار می آید. اما شما با انتخاب روش های مناسب با شرایطتان، می توانید هزینه های خنک کردن دستگاه ها را به حداقل کاهش دهید و در کنار آن با افزایش عملکرد ماینرها درآمد خود را افزایش دهید. در این مقاله به تعدادی از این روش ها اشاره شد و انتخاب بهترین گزینه به شما واگذار گردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *