ماینرها، دستگاه‌‌ها و ابزارهایی آشنا در دنیای امروزه هستند. این دستگاه‌ها، به عنوان وسیله‌ای پررونق و کاربردی در دنیای اقتصاد مدرن، جایگاه خاصی را در بین کاربران و فعالان عرصه دیجیتال پیدا کرده‌اند. این دستگاه‌ها، وسیله و لازمه اصلی استخراج ارزهای دیجیتال محسوب می‌شوند. کم‌تر کسی است که امروزه نام ماینر را نشنیده باشد. با این حال؛ افراد کمی هستند که با فعالیت در این حوزه، انواع ماینرها را بشناسند و مطلع باشند که یکی از نمونه‌های پرکاربرد آنها ماینرهای آوالون هستند.

عیب یابی و تعمیر ماینر آوالون

ماینرهای سری آوالون محصول شرکت چینی کنان (Canaan) هستند. کارکرد و بازدهی نسبتا مطلوب ماینرهای آوالون موجب شده تا استفاده آن‌ها در میان کاربران، بیش‌تر دیده شود. از همین رو، اهمیت مسائل جانبی مربوط به آنها نیز بیش‌تر شده است. بحث تعمیر ماینرهای آوالون یکی از همین مسائل به شمار می‌رود. اگر ماینر آوالون شما هم نیاز به تعمیر دارد و می خواهید با عیب یابی و مشکلات این ماینر آشنا شوید، می‌توانید برای کسب اطلاعات تکمیلی ادامه مطلب را دنبال نمایید.

ماینرهای آوالون معمولا با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

در بازار امروزی رمز ارزها و رونق نسبی استخراج آن‌ها، ماینرها ابزار اصلی این کار به حساب می‌آیند. رونق نسبی بازار رمز ارزهای مختلف، سبب شده تا با استقبال قابل توجهی مواجه شود و افراد بیش‌تری به سمت آن رفته و به آن ورود کنند. امروزه اگر از فعالان این بازار مدرن سراغ ابزار قوی و پر بازده را بگیرید، بیش‌تر آنها و خصوصا افراد کاربلد و باتجربه، یکی از گزینه‌های مناسب را ماینرهای آوالون معرفی می‌کنند.
ماینرهای آوالون، یکی از معدود ماینرهای پر استفاده و سودده در این زمینه هستند. به همین دلیل؛ بحث عیب‌یابی و تعمیر این ماینرها، برای افراد حرفه‌ای در این بازار، بسیار اهمیت دارد. چون همانطور که گفته شد ماینرهای آوالون از پتانسیل و قابلیت مناسبی در استخراج رمز ارز برخوردارند و بروز هرگونه مشکل و یا اختلالی در ساختار و عملکرد آن‌ها، کاربران را با مشکل روبه‌رو می‌کند و عملا می‌تواند کار را متوقف سازد. پس پاسخ به این سوال، مهم است که ماینرهای آوالون معمولا با چه مشکلاتی مواجه‌اند؟

لازمه اعمال یک تعمیر مطلوب و اثربخش بر روی ماینرهای آوالون، عیب‌یابی دقیق و صحیح است. بهتر است که عیب‌یابی توسط فرد باتجربه و ماهر صورت بگیرد. همچنین اگر صرفا به یک روش عیب‌یابی بسنده نشود، نتیجه کار دقیق‌تر خواهد بود. راهکارهای زیادی برای آزمایش صحت عملکرد ماینرها، نظیر تست‌های فرکانس، ولتاژ، اهم و … وجود دارد.
تعویض سوکت‌های برد ماینر آوالون
عموما برای تعمیر قطعاتی مثل سوکت‌ها، باید آنها را تعویض کرد. این قسمت‌ها ذاتا قابلیت دستکاری و مانور دادن ندارند. یعنی فقط در صورتی رفع مشکل می‌شوند که با قطعه مشابه و سالم جایگزین شوند.
 تعمیر هشبرد ماینر آوالون
هشبرد، قلب یک ماینر محسوب می‌شود و این موضوع درباره ماینرهای آوالون نیز صدق می‌کند. بروز نقص در هشبرد، از سایر عیوب و نقص‌ها در ماینر، محتمل‌تر است. این بخش از واحدهای کوچک و پر تعداد تشکیل شده‌ است. احتمال بروز مشکل در هریک از آن‌ها و یا حتی در تعدادی از آنها وجود دارد. همچنین شیوه تعمیر هشبرد ماینر در سری‌های مختلف ماینر آوالون، می‌تواند کمی متغیر باشد.
در بعضی از سری‌های آن‌ها، درقسمت متصل به پاور، سوکت تعبیه شده و احتمال خرابی کم‌تر است. اما در سری‌های جدیدتر، در این قسمت از کابل استفاده شده و همین موضوع، حساسیت سلامت کابل آن را بیش‌تر می‌کند. همچنین امکان دارد اختلالات به وجود آمده در هشبرد، در بخش‌های آی سی، خازن و …. باشد.

 تعمیر هشبرد ماینر آوالون
تعمیر پاور ماینر آوالون
خرابی پاور، از رایج‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات ماینرها به شمار می‌رود. در چنین مواقعی، معمولا سرویس کامل و تعمیر پاور ماینر، توسط فرد متخصص لازم است. چون ممکن است ناشی از بخش‌های متفاوتی باشد. اولین راهکار عیب‌یابی پاور، سنجش میزان ولتاژ آن است که باید با مقدار مشخص شده آن در روی برچسب، تطابق داشته باشد. البته استفاده از تستر لامپی هم در این فرایند کاربرد دارد.

رفع نقص اتصالات ماینر آوالون
یک دستگاه ماینر آوالون، کانکتورهای متعدد کابلی و فلزی در خود دارد. مهم‌ترین آن‌ها مربوط به اتصال میان بردها و پاور می‌باشد. بعضا یکی از مشکلات و اختلال‌های بروز کننده در ماینر، ناشی از کانکتورهای دستگاه است. در رفع این سری از مشکلات، باید از عدم قطع یا پارگی کانکتورهای متصل به برد‌ها اطمینان حاصل کرد.

مزایای بازیابی و تعمیر ماینر آوالون

شاید اولین سوالی که بعد از خراب شدن ماینر آوالون، از خودتان می‌پرسید؛ این باشد که آیا ارزش تعمیر کردن را دارد؟ این کاملا معقول است که پیش از هر اقدامی برای تعمیر ماینر، صرفه آن را بسنجید. در پاسخ به به این مسئله، باید گفت که در بیش‎تر مواقع، تعمیر این دستگاه‌ها به‌صرفه‌تر از خرید یک نمونه دیگر است.
دستگاه‌های ماینر پربازدهی مثل ماینرهای آوالون قیمت نسبتا زیادی دارند. علت صرفه اقتصادی در اکثر مواقع، آسیب بخش  قطعه‌ای جزئی درون دستگاه است. قاعدتا تعمیر و یا تعویض یک بخش جزئی، نسبتا کم هزینه‌ برآورد می‌شود.

هزینه تعمیر ماینر آوالون

هزینه‌ لازم برای تعمیر ماینرهای آوالون به عوامل مختلفی بستگی دارد. میزان مخارج لازم برای این کار؛ در درجه اول، به نوع و مدل ماینر آوالون وابسته است. بازیابی قابلیت استفاده مجدد ماینر با مدل‌های جدیدتر از سری آوالون، بطور میانگین هزینه‌های بیش‌تری را می‌طلبد.

هزینه تعمیر ماینر آوالون

عامل تاثیر گذار دیگر در مقدار هزینه لازم جهت تعمیر ماینر، نوع خرابی و مشکل دستگاه است. ماینر شما می‌تواند از جانب بخش‌ها و یا قطعات خاصی دچار عیب و نقص شود. از جمله عیوب رایج و معمول در ماینر‌ها و خصوصا سری ماینرهای آوالون، نقص در پاور و هشبرد است. در این میان اگر ماینر آوالون شما از قسمت پاور و یا برد کنترل عیب پیدا کند، طبیعتا هزینه بیش‌تری را بابت تعمیر آن پرداخت خواهید کرد.
در برآورد هزینه‌های تعمیر، نباید از الزام تعویض برخی قطعات غافل شد. گاهی ماینر برای اینکه به بازدهی و توان اولیه و معمول خود برگردد، نیاز به تعویض بعضی از قطعات از کار افتاده دارد. نوع و عملکرد قطعه مورد نظر شما تاثیر مستقیم در هزینه تمام شده تعمیر ماینر خواهد گذاشت. خصوصا بنا به اینکه قطعه خریداری شده شما اورجینال باشد یا نه، این مقدار متغیر خواهد بود.

پیشگیری از خرابی ماینر آوالون

مهندسان و فعالان حوزه این امر توصیه می‌کنند در دوره‌های منظم، دستگاه‌های ماینر حداقل یکبار سرویس شوند. در واقع سرویس کامل دستگاه‌های ماینر در بازه‌های زمانی حدودا شش ماهه، می‌تواند مفید واقع شود. البته این سرویس چکاب، بیش‎تر برای ماینرهای قدیمی‌تر و مستهلک‌تر تاکید می‌شود و در مورد نمونه‌های تازه‌کار و جدیدتر، لزوم چندانی ندارد. البته در هر صورت می‌تواند در عیب‌یابی و پیشگیری از مشکلات و خرابی‌های احتمالی موثر واقع شود.

نکات تعمیرات ماینر آوالون

در طی فرایند عیب یابی، تعمیر و یا تعویض قطعات و بخش‌های مختلف ماینرهای آوالون، باید به یک سری از نکات توجه و دقت داشته باشید. در واقع رعایت مواردی از هشدارها برای انجام صحیح و اثربخش تعمیر ضروری است.

  • پس از اعمال تعمیرات لازم بر روی بردهای‌ مختلف ماینر آوالون، اعم از اینکه ماینر از کدام سری باشد؛ باید در بستن مجدد هدرها دقت و حساسیت به خرج داد. توجه کنید که در موقع جای‌گذاری و بستن هدرها، پین‌ها به درستی به سر جای خودشان متصل شوند.
  • از تعویض خمیر سیلیکونی ماینر؛ تا زمانی که سفت و بدون مصرف نشده باشد، صرف نظر کنید. همچنین کار تعویض آن را به فرد تعمیر کار و متخصص بسپارید. اگر خودتان تصمیم به عوض کردن خمیر سیلیکونی گرفتید، در انجام این کار دقت لازم را به خرج دهید.
  • توجه داشته باشید که در عیب‌یابی هشبردها، ممکن است نقص یا عیب به وجود آمده در اسیک‌ها نباشد و مشکل ممکن است به راحتی معلوم نشود. به طور مثال ممکن است نقص ناشی از دمای بالای حاصل از کارکرد ماینر باشد و پایه‌ها و یا ورق‌های قلعی بین اسیک‌ها را ذوب کرده باشد. در چنین مواقعی باید از نقص ایجاد شده اطمینان حاصل کرد تا آسیب بی مورد به سایر قطعات سالم وارد نشود.
  • در ماینرهای آوالون 851 و 852 سری 7 و 8؛ به منظور بازکردن و خارج کردن هشبردها، لازم است تا ابتدا فن باز و برداشته شود. علیرغم سری 9 که دسترسی به هشبردها ساده‌تر است و صرفا با باز کردن هیتسینک‌های آن، این امکان فراهم می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *