در یک دستگاه ماینر سه قطعه، کنترل برد، هش برد و فن دستگاه از بیشترین اهمیت برخوردار هستند اما کنترل برد به عنوان مغز دستگاه اهمیت ویژه ای دارد. کنترل برد ماینر وظیفه برقراری ارتباط بین هش بردهای دستگاه و همچنین انتقال اطلاعات خروجی و محاسبه شده توسط هش بردها را بر عهده دارد. در صورتی که هر نوع خرابی در کنترل برد ایجاد شود عملا دستگاه غیر قابل استفاده می شود و نیاز است برای تعمیر کنترل برد به استادکار تعمیرات ماینر مراجعه کنید.

تعمیرات کنترل برد ماینر

در ماینر، کنترل برد به عنوان اصلی ترین قسمت به قطعات دیگر کنترل دارد و فرمان انجام دستورات را می دهد. برای مثال این کنترل برد است که به هش برد و چیپ های آن فرمان حل مسئله را می دهد. عملا اگر این قطعه دچار آسیب شود دیگر قسمت های ماینر دستورالعملی دریافت نمی کنند و کار نمی کند.

با اینکه کنترل برد قطعه ای بسیار مهم از ماینر است اما اغلب مشکلات آن را می توانید خودتان حل کنید. در ادامه بیشتر با دلایل خرابی این قطعه و نحوه حل این مشکلات آشنا خواهیم شد:

علائم خرابی کنترل برد ماینر چیست؟

در صورت بروز هر گونه مشکل و خرابی کنترل برد ماینر، عملا دستگاه ماینر روشن نمی شود و فعالیتی انجام نمی دهد. البته که دلایل زیادی برای عدم فعالیت ماینر وجود دارد؛ اما یکی از این دلایل به کنترل برد باز می گردد. پس اگر دستگاه را روشن کردید اما دستگاه هیچ هش ریتی ثبت نکرد بعد از بررسی فن ها، پاور و هش برد، باید کنترل برد ماینر را بررسی نمایید. از دیگر نشانه های خرابی در کنترل برد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

علائم خرابی کنترل برد ماینر چیست

پیدا نکردن IP توسط کنترل برد

یکی از علائم خرابی کنترل برد ماینر عدم شناسایی IP است. این مشکل به دلایل مختلفی رخ می دهد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مشکل از کابل اینترنت

اولین اقدام برای بررسی علت شناسایی نشدن IP توسط کنترل برد، بررسی کابل اینترنت است. این کابل رو با کابلی که مطمئن هستید سالم است جایگزین کنید و در صورتی که دستگاه IP را شناسایی کرد مشکل ماینر حل شده است.

  • مشکل نرم افزاری

گاه ممکن است قطعه سخت افزاری دستگاه شما مشکلی نداشته باشد بلکه نرم افزار آن هنگ کرده باشد. به این دلیل بهتر است برای رفع این مشکل ابتدا دستگاه را ریست کنید. هر دستگاه برای ریست کردن دستور العمل مشخصی دارد که با طی کردن آن می توانید دستگاه را ریست نمایید؛ اما به صورت کلی برای انجام این کار می توانید وارد بخش Upgrade شده و روی Perform reset کلیک کنید. بعد از تایید فرایند دستگاه ریست می شود و مشکل حل خواهد شد. دقت کنید در طول این فرایند به هیچ عنوان جریان برق دستگاه را قطع نکنید و یا دستگاه را خاموش نکنید. این کارها صدمات جبران ناپذیری به ماینر وارد می کند.

  • مشکل روتر

در صورتی که DHCP خاموش باشد باید این حالت را روی روتر روشن نمایید تا IP توسط کنترل برد دریافت شود.

عدم یافتن فن توسط کنترل برد

گفتیم کنترل برد ماینر وظیفه هماهنگی تک تک قطعات سخت افزاری ماینر را بر عهده دارد. از این رو باید تک تک این قطعات را شناسایی کند. در صورتی که کنترل برد نتواند فن را شناسایی کند در ابتدا باید اتصالات کابلی فن را چک کنید. این مشکل در ماینرها رایج است و اغلب به دلیل فرسایش کابل ها است. خرابی فن از دیگر مواردی است که باید بررسی شود. در صورتی که پورت و کابل سالم باشد، فن را با یک فن سالم جابجا کنید تا از سالم بودن فن مطمئن شوید. از دیگر دلایل این مشکل خرابی پورت فن روی کنترل برد است که در صورت بروز چنین مشکلی باید قطعه را به یک تعمیرکار ماهر بسپارید.

شناسایی نکردن هش برد

هش برد دیگر قطعه ای است که ممکن است توسط کنترل برد ماینر شناسایی نشود. در صورت بروز چنین مشکلی در ابتدا باید از سلامت کابل های دیتا مطمئن شوید. با جایگزین کردن کابل ها از سلامت آن ها مطلع شوید. دلیل دیگر عدم شناسایی هشبرد توسط کنترل برد، خرابی هش برد است. در مورد علل و نشانه های خرابی هش برد در مقاله مجزا کاملا صحبت کرده ایم؛ اما در صورتی که هر دو این قطعات سالم باشد باید به خرابی کنترل مشکوک شوید.

عدم کنترل روی هش ریت

قدرت هش برد توسط فاکتوری به نام هش ریت اندازه گیری می شود و در صورتی که کنترل برد ماینر مقدار این فاکتور را شناسایی نکند دستگاه با مشکل مواجه خواهد شد و زمانی که با چنین مشکلی مواجه شدید باید علت را از موارد زیر جستجو نمایید:

  • مشکل از استخر است: استخری که در آن فعالیت را تغییر دهید.
  • مشکل در شبکه است: اتصالات اینترنت به دستگاه را بررسی کنید.
  • مشکل در فن است: برای اطمینان از سلامت فن کابل های آن و در ادامه خود فن را با یک مورد سالم جابجا نمایید.
  • مشکل از خرابی هشبرد است: بدیهی است هش برد وظیفه حل مسائل و هشینگ را به عهده دارد و در صورتی که این قطعه خراب شود عملا ریتینگ متوقف می شود و توسط کنترل برد شناسایی نمی شود.

روشن نشدن نشانگر پورت اینترنت

می دانید که پورت اینترنت دو چراغ سبز و زرد دارد که در زمان معمول چراغ زرد همیشه روشن است و چراغ سبز مرتب چشمک می زند. در صورتی که این روال با اختلال روبرو شود در ابتدا کابل اینترنت را چک کنید، در مرحله دوم نوبت به سوئیچ ماینر و روتر می رسد. در صورتی که هر دو سالم باشند، کنترل برد به مشکل خورده است و باید تعمیر شود.

نمایش ارور یا پیغام Fatal Error

می دانید که برای اطمینان از سلامت ماینر باید به صورت مداوم لاگ دستگاه را بررسی کنید. به این شکل از ارورهای احتمالی خیلی زود مطلع خواهید شد. برای این کار به صفحه کرنل لاگ رفته و کلمه error را جستجو می کنید. در صورتی که با پیغام Fatal Error مواجه شوید دو گزینه پیش رو دارد.

  1. خرابی فن ها: برای شناسایی این مشکل یکی از فن ها را جدا کنید تا مطمئن شوید که کدام فن خراب شده است. اگر فن ها بدون هیچ اشکال فیزیکی به صورت منظم و با قدرت فعال است به سراغ گزینه دوم می روید.
  2. خرابی کنترل برد: اگر فن ها سالم بودند این کنترل برد است که کنترلی روی فن ندارد. برای این کار ابتدا سلامت کابل ها را چک کنید و در صورت نبود هر مشکل برای تعمیر کنترل برد اقدام نمایید.

علت خرابی کنترل برد ماینر چیست؟

حال که با وظایف کنترل برد ماینر آشنا شدیم بیشتر به اهمیت آن پی می بریم. خرید یک ماینر به دلیل کسب درآمد است و اگر دستگاه از کار بیافتد کسب درآمد متوقف می شود پس بهتر است با دلایل خرابی این دستگاه نیز آشنا شویم:

افزایش دمای دستگاه

یکی از مهم ترین دلایل خرابی کنترل برد ماینر، افزایش دمای محیط است. این افزایش دما می تواند به دلیل از کار افتادن فن ها و یا خاموش شدن سیستم خنک کننده باشد؛ اما در هر صورت افزایش دما در دستگاه ماینر مهم ترین دلیل از کار افتادن سخت افزار به شمار می آید. پس در این مسئله بهتر است که تدابیر لازم را بی اندیشید و به هر شکل از بهترین دستگاه خنک کننده استفاده نمایید تا به هیچ عنوان دمای دستگاه از میزان تعریف شده خارج نشود.

زیاد شدن سرعت چرخش فن ها

گفتیم که اگر سرعت فن ها کم شود، گرمای دستگاه افزایش می یابد و موجب خرابی کنترل برد و دیگر قطعات ماینر می شود؛ اما زیاد بودن سرعت چرخش فن ها نیز به دستگاه آسیب وارد می کند.

به صورت کلی اختلاف سرعت چرخش فن‌ ها باید کمتر از 3000 باشد. این میزان تا 7000 نیز قابل تحمل است اما در صورت افزایش این میزان فن ها را برای تعمیر به تعمیرگاه ارسال کنید و پس از تعمیر فن ماینر دستگاه را روشن کنید. برای یافتن این پارامتر باید میزان سرعت چرخش فن ها را چک کنید.

ویروسی شدن کنترل برد ماینر

یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که ممکن است برای ماینر شما بی افتد ویروسی شدن کنترل برد است. در صورتی که سیستم ویروسی شود احتمال به سرقت رفتن ارزهای استخراج شده افزایش می یابد. ویروس ها فعالیت سیستم شما را مختل خواهند کرد، سیستم را کند نماید، باعث گرم شدن بیش از اندازه دستگاه شود، استخراج را به استخر دیگر منتقل کند و ممکن است که کار کنترل برد را متوقف کنند. برای پیشگیری از بروز چنین مشکلی حتما و حتما باید از آنتی ویروس های تحت وب و قدرتمند استفاده کنید. این آنتی ویروس را به صورت مرتب آپگریت کنید. از دیگر عواملی که از این مشکل پیشگیری می کند می توان به موارد زیر اشاره کنیم:

  • برای آپدیت قطعات سخت افزاری و نرم افزاری از سایت های رسمی کمک بگیرید.
  • برای سیستم خود یک رمز عبور قدرتمند که از اعداد، کارکترها، حروف بزرگ و کوچک تشکیل شده است استفاده کنید.
  • به هیچ عنوان وارد سایت های آلوده و مشکوک نشوید.

تست کنترل برد ماینر چگونه انجام می شود؟

با تست کنترل برد ماینر می توانید علت خرابی آن را یافته و در صورت امکان آن را رفع نمایید. این کار از خاموش بودن طولانی مدت دستگاه پیشگیری می کند، هزینه های تعمیر و نگهداری دستگاه را کاهش می دهد. برای بررسی علت خرابی کنترل برد می توانید مراحل زیر را طی نمایید:

  • در صورت بروز هر گونه مشکل در کنترل برد ابتدا کابل متصل به کنترل برد را تست کنید.
  • مطمئن شوید تمام قطعات دیگر سالم هستند.
  • کنترل برد را به پاور وصل کنید؛ اگر چراغ‌ های برد روشن نشد ولتاژ برق را بررسی کنید سعی کنید تمام خروجی‌ ها را بررسی کنید تا از سالم بودن پایه ها مطمئن شوید.
  • دقت کنید هر کجای مدار که ولتاژ ندارد نشان دهنده وجود خرابی در آن قسمت از مدار است.
  • روی تمام خازن ‌های برد، ولتاژ را اندازه گیری کنید.
  • مدار را از برق بکشید و از تمام خازن‌ ها تست بگیرید.
  • در صورتی که دستگاه صدا داد و قطع نشد (شرتی داشتیم)، به معنی خرابی خازن است ولی اگر دستگاه صدایی نداشت یعنی خازن ها سالم هستند.
  • اگر خازنی باعث شرتی شده آن را پیدا کرده و از مدار خارج و جدا کنید.
  • برای اطمینان از برطرف شدن اتصال کوتاه تمام خازن ها را تست کنید.
  • حال که خازن خراب را یافتید، آن را جدا کرده و با گزینه سالم جایگزین کنید.
  • حال با کمک خازن سالم، دیگر خازن ها را تست کنید و از سلامت کنترل برد مطمئن شوید.

تعمیر کنترل برد ماینر

گاه مشکلات کنترل برد ماینر ساده بوده و با تغییر چند کابل قابل حل است؛ اما این روال همیشگی نیست و گاه به دلایلی که در بالا ذکر کردیم، حل مشکلات کنترل برد از عهده کاربران خارج است و باید به دست تعمیرکار ماینر سپرده شود. هستند مواردی که غیر قابل تعمیر هستند و باید قطعه را با مدل جدید تعویض نمایید. در ادامه به مشکلات و روش تعمیر چند مدل ماینر پرطرفدار می پردازیم:

تعمیر کنترل برد m3

در صورتی که در عملکرد کنترل برد ماینر m3 اختلالی ایجاد شد ابتدا مطمئن شوید که حتما ایراد از کنترل برد است. حال که اتصالات را چک کردید، روش های نرم افزاری را امتحان کردید و از خرابی کنترل برد مطمئن هستید باید آن را باز کنید. برای این کار ابتدا پیچ های نگهدارنده را باز کنید. کنترل برد را با کمی فشار از محفظه اصلی خود خارج کنید. این کار باید از طریق ریل انجام گیرد. توجه داشته باشید تنها زمانی باید این کار را انجام دهید که سی پی یو (CPU) سوخته باشد و یا یکی از خازن ها آسیب دیده باشد. در صورت هر گونه آسیب فیزیکی نیز باید کنترل برد را خارج کرده و برای تعمیر به تعمیرگاه ارسال کنید.

تعمیر کنترل برد m3

تعمیر کنترل برد t2tz

کنترل برد ماینر t2tz از جمله محصولات شرکت اینوسیلیکون است. دارای 2 سوکت فن و سه سوکت هشبرد است. در صورت خرابی این مدل برای تعمیر بهتر است ابتدا تمامی اتصالات و کابل ها را چک کنید. در ادامه دیگر سخت افزارها را چک کنید تا سالم باشند. در صورتی که مطمئن شدید مادربرد دچار مشکل شده است برای تعمیر آن به یک تعمیرکار مجرب مراجعه نمایید.

تعمیر کنترل برد t2tz

تعمیر کنترل برد ماینر a1

از مشخصات کنترل برد ماینر لاووکور a1 می توان به یک سوکت برق ورودی ۴ پین، یک سوکت RJ45 Ethernet، ۲ سوکت خروجی برق فن ۴ پین و ۴ سوکت انتقال دیتا (کابل فلت) اشاره کرد. در صورتی که این کنترل برد نتواند IP را بیابد، بعد از اتصال به پاور روشن نشود، زمانی که فن دستگاه سالم است اما فعالیت ندارد، هنگامی که با وجود سلامت هش برد فعالیتی نداشته باشد و زمانی که ماینر نمی تواند تنظیمات جدید قبول کند، باید کنترل برد را تعویض کنید.

تعمیر کنترل برد s9j

ماینر S9J از جمله پرطرفدارترین انواع ماینر در ایران است. میزان هش ریت در ازای برق مصرفی مناسب این دستگاه دلیل پرفروش بودن این دستگاه است. کنترل برد s9j نیز مانند دیگر انواع کنترل بردها در برابر گرمای محیط، ویروسی شدن و عدم فعالیت درست فن حساس است. از این رو در صورت حفظ سخت افزار از این خطرات می توانید سال ها دستگاه ماینر خود را بی وقفه فعال نگه دارید.

تعمیر کنترل برد t1

برای تعمیر کنترل برد T1 در ابتدا باید از سلامت کابل ها و اتصالات مطمئن شوید. سپس دیگر قطعات ماینر را بررسی کنید تا همگی سالم باشند و در انتها اگر ابزار و دانش بررسی خازن ها را دارید با تست خازن ها گزینه خراب را یافته و جایگزین کنید. در غیر این صورت تعمیر کنترل برد را به یک فرد با تجربه بسپارید.

تعمیر کنترل برد ماینر f1

کنترل برد ماینر F1 برای دستگاه ماینر چیتا مدل F1 در دو نسخه V10 و V40 استفاده می شود. این مدل نیز مانند دیگر کنترل بردها ممکن است IP را شناسایی نکند، CPU خود را از دست دهد و به دلایل مختلف دچار خرابی شود. برای تعمیر کنترل برد ماینر f1 باید مراحل گفته شده در قسمت بالا را انجام داده و در صورت مطمئن شدن از خرابی آن برای تعمیر به تعمیرگاه رمز ارز نگاران مراجعه کنید.

تعمیر کنترل برد ماینر l3++

این کنترل برد برای ماینرهای L3 +، D3، X3 و Antminer S7 مناسب است. این کنترل برد با داشتن 54 چیپ جزو کنترل بردهای رده بالا به شمار می آید. در صورت نیاز به تعمیر کنترل برد ماینر l3++ بهتر است مراحل گفته شده در ابتدای مقاله را طی کرده و در صورت عدم موفقیت به فعال سازی ماینر و اطمینان از خرابی کنترل برد، آن را برای تعمیر به یک تعمیرگاه مجهز ارجاع دهید. در صورت غیر قابل تعمیر بودن قطعه، آن را با گزینه نو تعویض نمایید.

تعمیر کنترل برد ماینر l3++

تعمیر کنترل برد e10

تعمیر کنترل برد e10 نیز مانند دیگر کنترل بردها نیاز به دانش فنی و کمی تجربه دارد. اگر تجربه کافی در مورد تعمیر کنترل بردها ندارید بهتر است کار را با کابل ها شروع کنید. سپس دیگر قطعات ماینر Ebang E10 را بررسی کنید.

راهنمای کاملی در مورد بررسی علت خرابی ماینر ارائه داده ایم. در نهایت اگر هیچ کدام از گزینه ها باعث شروع به کار ماینر نشد، کنترل برد را به تعمیرکار بسپارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *