چگونه GameFi به رشد ارزهای دیجیتال و NFT کمک می کند ؟

بخش GameFi در چند سال گذشته به رشد بی‌ سابقه‌ ای دست یافته است و سرمایه‌گذاران بی شماری را جذب می‌ کند.

صنعت کریپتو در طی دو سال گذشته رشد فوق‌ العاده‌ ای داشته است و یکی از بزرگترین محرک‌ های آن صنعت GameFi است. GameFi، که مجموعه ای از بازی و امور مالی است، به گیمرها این امکان را می دهد که در حین بازی جوایزی کسب کنند.

بازار به طور پیوسته در حال رشد بوده و در حال حاضر دارای ارزش بازار نمادین تقریباً 9.2 میلیارد دلار است. قابل توجه است که شبکه‌های GameFi علیرغم افت کریپتو به رشد خود ادامه داده‌ اند. در واقع، پیش بینی می شود که این صنعت تا سال 2031 به ارزش 74.2 میلیارد دلاری برسد.

نحوه کار شبکه های GameFi اکوسیستم های مبتنی بر فناوری بلاک چین هستند و از تنظیمات اقتصادی مختلف درون بازی به عنوان پاداش بازیکنان استفاده می کنند. جوایز معمولاً به شکل NFT هستند که در بازارهای اصلی قابل معامله هستند. آیتم‌ ها معمولاً به‌صورت زمین‌ های مجازی، لباس‌ ها و سلاح‌ ها هستند و در تنوع بخشیدن به تجربیات کاربر مؤثر هستند.

تفاوت در استراتژی های بازی و تنظیمات اقتصادی چیزی است که هر بازی را منحصر به فرد می کند.

یکی از محبوب‌ ترین راه‌ اندازی‌ های اقتصادی GameFi، مدل Play-to-Earn (P2E) است. این مدل به گونه ای طراحی شده است که کاربران را درگیر خود نگه می دارد و در عین حال آنها را قادر می سازد تا پاداش دریافت کنند. این امر به بازیکنان اجازه می دهد تا بدون صرف هزینه در بازی ها زیاده روی کنند. با این حال، به دلیل کمبود دارایی های مورد نیاز برای رقابت موفق، می توان پیشرفت را محدود کرد. به این ترتیب، گاهی اوقات گیمرها مجبور می شوند آیتم های درون بازی را خریداری کنند تا بتوانند به سطوح بالایی برسند و جوایز بیشتری دریافت کنند.

شبکه های محبوب بازی بلاک چین با استفاده از مدل P2E GameFi شامل Decentraland، The Sandbox، Axie Infinity و Gala هستند.

چرا GameFi محبوب است؟

دنیای GameFi در چند سال گذشته میلیون ها کاربر را به خود جذب کرده است. و با توجه به اینکه این صنعت تا قبل از سال 2015 عملاً وجود نداشت این موضوع قابل توجه است.

امروزه این صنعت روزانه بیش از 800000 گیمر را جذب می کند. بسیاری از آنها به دلیل تنوع زیادی از مزایا که ارائه می دهد، به سمت GameFi کشیده می شوند. یکی از آنها سهولت تجارت دارایی های دیجیتال است. گزارش اخیر بازار منتشر شده توسط CoinMarketCap نشان می دهد که حدود 75 درصد از گیمرها مایلند دارایی های درون بازی خود را با نوعی ارز معامله کنند. این مزیت یکی از دلایل اصلی جذابیت GameFi برای بازیکنان است. برخی از دارایی های مجازی مانند زمین را نیز می توان به سایر گیمرها اجاره داد. کاربرانی که می‌خواهند بدون انجام بازی‌ ها درآمد غیرفعالی ایجاد کنند، می‌ توانند با قرار دادن دارایی‌ ها به استخراج نقدینگی بپردازند. این یک انگیزه بزرگ برای سرمایه گذاران خرده فروشی و افرادی است که می خواهند از زمان بازی خود درآمد کسب کنند.
یکی دیگر از مزایایی که بسیاری از بازیکنان GameFi از آن قدردانی می کنند، هزینه های کمِ تراکنش است. محیط‌ های GameFi معمولاً از رمزارز استفاده می‌ کنند و این باعث می‌شود که انتقال وجه نسبتاً آسان و ارزان باشد. این یک امتیاز بزرگ در مقایسه با حالت‌ های مرسوم انتقال پول است، که گران هستند، به خصوص در مورد پرداخت‌ های بین‌ المللی. این جنبه در گزارش نظرسنجی Blockchain Game Alliance (BGA) در سال 2021 برجسته شد، که در آن 17٪ از شرکت کنندگان هزینه های تراکنش کمتر را به عنوان یک مزیت اصلی GameFi نام بردند.

یکی دیگر از عناصر خلاقانه ای که بازیکنان GameFi را مجذوب خود می کند، پشتیبانی از محتوای تولید شده توسط کاربر است. این قابلیت نه تنها به پلتفرم‌ های GameFi اجازه می‌ دهد تا کاربران با سلیقه‌ های مختلف را درگیر کنند، بلکه خلاقیت را در بین بازیکنان تشویق می‌ کند و در عین حال محیطی مستقل را ایجاد می‌ کند که در آن دارایی‌ ها می‌ توانند ایجاد، فهرست‌ بندی و به صورت عمومی معامله شوند.

در نظرسنجی BGA در سال 2021، 47 درصد از شرکت کنندگان، خلاقیت و گیم‌ پلی را در میان مهم ترین دلایلی که چرا GameFi را دوست داشتند، رتبه‌ بندی کردند. این مزیت‌ های متمایز، و همچنین سایر عوامل کمکی، به رشد مداوم GameFi کمک می‌ کنند.

چگونه GameFi می تواند به رشد NFT ها کمک کند؟

پروژه های GameFi برای تراکنش ها به ارزهای دیجیتال متکی هستند و این به افزایش پذیرش ارزهای دیجیتال در سال های اخیر کمک زیادی کرده است. بر اساس گزارش اخیر منتشر شده توسط DappRadar، پلتفرمی که فعالیت ها را در برنامه های غیرمتمرکز (DApps) ردیابی می کند، تعداد کیف پول های منحصر به فرد فعال (UAW) مرتبط با بخش بازی های بلاک چین در سه ماهه سوم سال 2021 به شدت افزایش یافت و تقریباً 49 درصد از 1.54 میلیون UAW را به خود اختصاص داد.

این داده ها پتانسیل زیاد GameFi و افزایش استفاده از ارزهای دیجیتال در این بخش را تأیید می کند و متعاقباً استفاده و پذیرش آنها را ترویج می کند. گزارش نظرسنجی مرتبط دیگری که توسط Chainplay منتشر شد، اخیراً نشان داد که 75٪ از سرمایه‌گذاران GameFi از طریق مشارکت در GameFi وارد بازار رمزنگاری شده‌ اند و تأثیر رو به رشد GameFi بر پذیرش رمزارز را نشان می‌ دهد.

علاوه بر پیشرفت استفاده از رمزارزها ، GameFi همچنین به افزایش صنعت NFT کمک زیادی کرده است. GameFi برای دارایی های درون بازی به شدت به NFT ها متکی است و این باعث افزایش استفاده از آن ها در بلاک چین می شود. جای تعجب نیست که ظهور بازار GameFi در سال 2021 به شدت با رونق NFT همزمان شد. فروش GameFi NFT به 5.17 میلیارد دلار در سال 2021 افزایش یافت، از 82 میلیون دلار ثبت شده در سال 2020، که به تقویت رشد بازار NFT کمک کردند. GameFi سرمایه گذاران و شرکت های بازی سازی بیشتری را جذب می کند. و انبوهی از سرمایه گذاران در حال تزریق پول به پروژه های آینده دار GameFi هستند. این توسعه موظف است به صنعت بلاک چین کمک کند تا در بازارهای اصلی به عنوان یک فضای سرمایه گذاری قابل دوام، اعتبار بیشتری کسب کند.

بر اساس داده های به دست آمده از Footprint Analytics، که یک شرکت تجزیه و تحلیل داده های بلاک چین، بیش از 13 میلیارد دلار تاکنون توسط شرکت های بازی بلاک چین جمع آوری شده است. و بیش از 3.5 میلیارد دلار از این مبلغ در نیمه اول سال 2022 جمع آوری شد.

ایلمان شاژائف، بنیانگذار و مدیر عامل پروژه GameFi Farcana گفت که این صنعت به سرعت در حال پیشرفت است، از این رو علاقه در میان سرمایه گذاران افزایش یافته است: «سرمایه‌گذاران به‌ویژه به GameFi علاقه‌مند هستند، زیرا نشان‌ دهنده بخشی از اکوسیستم بلاک چین گسترده‌ تر است که علاقه واقعی را در سراسر جهان به دست آورده است. آنها روی آینده شرط بندی می کنند، زیرا تنها چند صنعت شانس جذب کاربران بیشتری را در دراز مدت نسبت به GameFi دارند.”

او افزود که این بخش هنوز در مرحله بسیار نوپایی با فضای قابل توجهی برای بهبود است، به ویژه در مورد نوآوری. همانطور که قابل پیش‌بینی است، شرکت‌ های بزرگ، از جمله شرکت‌ های بازی‌سازی، با ادامه پیشرفت این صنعت، از گیم‌فای استفاده می‌ کنند.

نیروگاه های برجسته بازی مانند یوبی سافت در حال حاضر حرکت هایی را برای فتح مرز GameFi انجام داده اند. در اوایل سال جاری، این شرکت بازی از همکاری با Hedera و بنیاد HBAR برای ارائه بازی‌ های GameFi Web3 برای این برند خبر داد.

این غول بازی پشت فرنچایزهای محبوب Far Cry و Rainbow Six قرار دارد. Zynga، یکی دیگر از توسعه دهندگان مشهور بازی نیز در ابتدای سال اعلام کرد که قصد دارد از بازی های مبتنی بر NFT خود رونمایی کند. این غول بازی های موبایلی گفت که برای ایجاد یک تیم بلاک چین و ایجاد اتحاد با شرکای موفق بلاک چین کار می کند تا مجموعه بازی های NFT خود را زنده کند. شرکت‌ های اصلی فناوری مانند Tencent، شرکت فناوری چینی نیز سرمایه‌گذاری در بخش GameFi را آغاز کرده‌ اند. این شرکت اخیراً در جمع برترین مشارکت کنندگان در رویداد جمع آوری سرمایه 200 میلیون دلاری Immutable معرفی شد. Immutable سازنده بازی های NFT مانند Gods Unchained و Guild of Guardians است. ورود چنین بازیکنانی نشان دهنده افزایش رقابت برای سهام است. این احتمالاً سرمایه‌گذاری‌ های GameFi را افزایش می‌ دهد و نوآوری را در درازمدت هدایت می‌ کند.

Anton Link، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل NFT UNITBOX، در این باره گفت که شاخص های رشد بسیار مثبت صنعت یکی از دلایل اصلی هجوم سرمایه گذاران به این بخش است. «برخلاف سایر حوزه‌ های کاربردی، GameFi امکان پیاده‌ سازی فناوری را در این زمان و اکنون فراهم می‌ کند، و پیش‌ بینی‌ ها و شاخص‌ های رشد این بخش برای خود صحبت می‌ کنند.» او همچنین خاطرنشان کرد که برخی از توسعه‌دهندگان بازی به دنبال این هستند که در GameFi پی دستیابی به جمعیتی درگیرتر هستند.

چالش های صنعت GameFi چیست؟

در حالی که بخش GameFi انبوهی از بازیکنان، سرمایه‌ گذاران و شرکت‌ های بازی را به خود جذب می‌ کند، هنوز مشکلات مهمی وجود دارد که باید قبل از اینکه بخش قابل‌توجهی از صنعت بازی را به خود اختصاص دهد، بر آن غلبه کرد.

مسائل امنیتی بازار GameFi در گذشته اخیر با هک های جدی روبرو شده است که احتمالاً بر احساسات کاربران در این بخش تأثیر منفی می گذارد. یکی از آنها حمله هک رونین بریج است که در اوایل سال جاری اتفاق افتاد. این باعث شد که بازیکنان Axie Infinity بیش از 600 میلیون دلار ارز دیجیتال از دست بدهند. اخیراً، یک بازی Web3 با نام Dragoma که به تازگی راه اندازی شده بود، دچار مشکل شد که باعث شد کاربران 3.5 میلیون دلار ضرر کنند. این تنها تعدادی از ضررهای گزارش شده از نفوذ و کلاهبرداری GameFi است. چنین اتفاقاتی همچنان باعث از بین رفتن اعتماد در صنعت می شود.

بازی‌ های مبتنی بر بلاک چین از چنین مشکلاتی رنج می‌ برند. با اینکه آنها به بازیکنان اجازه کنترل و انتقال دارایی های درون بازی خود را می دهند، اغلب از رقبای اصلی خود در گرافیک بسیار عقب هستند. بسیاری از بازی‌ های بلاک چین فاقد مکانیزم‌ های بازی فراتر از «طاقت فرسا» هستند، یعنی انجام کارهای تکراری برای دریافت دارایی‌ ها. شکایت‌ های گیمرها نشان می‌ دهد که جذابیت توکن‌ های مبتنی بر بلاک چین همه چیز نیست و بازیکنان همچنان به تجربیات زنده ی ارائه‌شده توسط بازی‌ های رایج بیش از مزایای ارائه شده توسط GameFi ارزش قائل هستند. علاوه بر این، به دلیل مقررات نامشخص بسیاری از پلتفرم‌ های GameFi در چند سال آینده با مخالفت بزرگی مواجه خواهند شد. در حال حاضر، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در حال بررسی این است که آیا توکن های بازی بلاک چین را به دلیل “انتظار سود” به عنوان اوراق بهادار طبقه بندی کند یا خیر. طبقه بندی آنها به عنوان چنین مواردی آنها را در صلاحیت مرجع نظارتی قرار می دهد. این امر بسیاری از پلتفرم‌ های GameFi را ملزم به افشای گسترده در مورد مشتریان و مدل‌ های درآمدی خود می‌ کند.

شبکه‌ هایی که نمی‌ توانند الزامات SEC را برآورده کنند، معمولا مجبور می‌ شوند سرمایه‌گذاران و گیمرهای آمریکایی را از پیوستن به پلتفرم‌ های خود منع کنند تا از جریمه و تحریم جلوگیری کنند. این احتمالاً رشد این بخش را کاهش می دهد.

پیچیدگی های فنی مفاهیم جدید بلاک چین، معمولاً مشکلات بی شماری را پدید می آورد. به عنوان مثال، بخش مالی آن بسیاری از این مشکلات را تجربه کرد چرا که بسیاری از کاربران درک و نحوه ی استفاده از پلتفرم‌ها را دشوار می‌ دانستند. GameFi برخی از این مشکلات را نیز تجربه می کند. به عنوان مثال، خرید و فروش NFT یک امر پیچیده است و همچنان یک مانع بزرگ برای تازه واردان است. این بخش همچنان به بازارهای رمزارز گسترده تر راه ندارد.

همچنین GameFi زیرمجموعه ای از صنعت کریپتو است و بنابراین تحت تأثیر رونق و رکود بازار ارزهای دیجیتال قرار گرفته است. در نتیجه، بخش GameFi در طول روندهای صعودی افزایش فعالیت را تجربه می کند، اما زمانی که روند نزولی وجود دارد برعکس این اتفاق می افتد. توسعه‌دهندگان برای حفظ علاقه به پلتفرم‌ های GameFi، کمک به گسترده و فراگیر تر شدن، با وظیفه دشوار توسعه بازی‌ های جذاب روبرو هستند.

در حال حاضر، سرمایه‌گذاران GameFi روی بهبود بازی تمرکز دارند، اما گفتن این کار آسان‌ تر از انجام آن است.

توسعه‌دهندگان با چالش‌ های بی‌شماری روبرو هستند، اما اگر در جذب گیمرها با گیم‌پلی سطح بالا موفق باشند، آینده ی بازی‌ های مبتنی بر بلاک چین روشن به نظر می‌ رسد.

منبع: cointelegraph.com

گیم فای در بازار ارزهای دیجیتال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *