هشبرد ماینرهای سری m21 ممکن است عیوب‌ و نقص‌های مختلفی پیدا کنند. وجود هر اختلالی می‌تواند ناشی از یک قسمت و یا قطعات خاصی باشد. بروز هر نوع مشکلی بسته به مشخصه ‌هایی تعمیر ویژه خود را می‌طلبد. در ادامه با عیب‌یابی و تعمیر هشبرد ماینر سری m21 بیشتر آشنا می شوید.

تعمیرات ماینر M21

  • خاموش و روشن نشدن ماینر m21 و یا از کنترل خارج شدن آن‌ که در این صورت دستگاه ناخواسته خاموش و روشن و یا حتی ری ‌استارت می‌شود. این اتفاق شاید نشانه‌ای از اتصال نامطلوب کابل پاور روی هشبرد باشد. در چنین شرایطی باید آن را به تعمیرکار حرفه‌ای و مطمئن نشان دهید و ماینر را برای تعمیرات ماینر ارسال کنید.
  • افزایش بیش از حد دما و یا اصطلاحا داغ کردن دستگاه؛ این مشکل معمولا بر اثر کارکرد طولانی و بی وقفه و همچنین عدم تهویه مناسب پدیدار خواهد شد. فراموش نکنید این مشکل علاوه بر اینکه استهلاک دستگاه شما را به شدت بالا می‌برد، باعث ذوب شدن پایه‌های قلعی در اسیک‌های هشبرد و چسبیدن آن‌ها به هم می‌شود. بنابراین باید مشکل سریعا برطرف شود.
  • مختل یا ضعیف شدن سیستم خنک کننده دستگاه ماینر m21 که می‌تواند بر اثر از کار افتادن فن‌ها رخ دهد. این اختلال می‌تواند اولین آسیب خود را به قطعات هشبرد و اسیک‌ها وارد کند.
  • تولید صدای بیش از اندازه معمول که مربوط به مشکل یک بخش خاص نیست. البته عموما اشکال در سیستم خنک کننده منجر به این افزایش صدا می‌شود.

همچنین ممکن است مشکل دستگاه ماینر شما ناشی از عوامل و قطعات دیگری باشد که به طرز غیر مستقیم تاثیرش را روی هشبرد خواهد گذاشت. برخی از این اشکالات رایج و عمده عبارتند از:

  • سوختن کلی هشبرد
  • اختلال و مشکل در مدارهای الکتریکی دستگاه
  • سوختن یا خرابی RAM
  • سوختن یا ضعف کارت حافظه (GPU)
  • خراب شدن چیپ ست‌های دستگاه
  • قطع شدن و پارگی کابل‌ها و رابط‌‌ها
  • خرابی برد تغذیه دستگاه
  • سوختن سیستم پردازنده مرکزی (CPU)
  • نقص فضای ذخیره سازی (هارد دستگاه)
  • وجود اختلال و خرابی در کنترل برد
  • خرابی پاور دستگاه ماینر
  • وجود مشکل در رابط‌های بین هشبردها، پاور و سایر بردها

عیب‌یابی هشبرد سری m

این سری از ماینرها هم مانند سری‌های دیگر بعضا ملزم به تعمیر و بازیابی عملکرد صحیح در هشبرد می‌شوند. پس لازمه قابلیت استفاده مجدد آن‌ ها، تعمیر و یا بعضا تعویض قسمت ‌های آسیب دیده است. اعمال تعمیر روی هرکدام از این قسمت ‌ها نیز هزینه خاصی را ایجاد می‌کند.

عیب‌یابی هشبرد سری m

هشبرد به عبارتی دیگر، قلب ماینر معرفی شده است. چون کار پردازش را انجام می‌دهد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که بروز هرگونه مشکلی در پردازش ماینر، می‌تواند ناشی از عیب در هشبرد آن باشد.

روش رایج، مطمئن و سریع عیب‌یابی هشبرد این سری ماینرهای معروف؛ یعنی سری m، استفاده از تستر ماینر است. در صورتی که این تسترها دو نشانه‌ را معلوم کنند، به این معنا است که خطا و نقصی در هشبرد ایجاد شده:

  • ممکن است حرارت چیپ ‌های هشبرد معلوم نشود. هشبردها شامل تعداد زیادی چیپ است که به ‌وسیله تسترها وجود میزانی از حرارت در حین کار آن ‌ها مشخص می‌شود. اگر این حرارت در یک و یا تعدادی از آن ‌ها مشخص نشود، به معنای اختلال و یا از کار افتادن آن است.
  • اگر تستر وضعیت چیپ ‌ها را به شکل X و یا Deal نشان دهد، نشانه‌ای از توقف عملکرد آن‌ ها است.
  • همچنین تغییر محسوس و غیر معمول در فرکانس چیپ ‌ها بیانگر بروز خطا به شمار می‌رود.

در صورتی که علائم اختلال مشخص شوند و دقیقا چیپ ‌های مشکل‌دار نیز معلوم گردند، با باز کردن و خارج کردن هشبرد مورد نظر، امکان شناسایی و ترمیم چیپ وجود دارد.

در مقاله دیگری به صورت کامل به  تعمیر ماینر M3 و M3V2 پرداخته ایم.

تعمیر هشبرد m3v2

هشبردهای m3v2 از سری ورژن‌ های نسبتا قدیمی محسوب می‌شوند. بنابراین دور از انتظار نیست که مصرف نسبتا بالایی داشته باشند. با این وجود، سری ‌های m3v2 همچنان کارایی خود را دارند و پر طرفدار و پر کاربر هستند. همین موضوع باعث شده تا بعضا معیوب شدن آن ‌ها از مسائل کاربران باشد. برای رفع این عیوب، داشتن یک آشنایی مختصر با نحوه عیب ‌یابی آنها می‌تواند گامی موثر و ابعاد شود.

تعمیر هشبرد m3v2

هشبردهای m3v2  نسبت به سایر ورژن ‌های مشابه خود وزن بیش‌تری دارند. حالت استاندارد عملکردی این هشبرد در فرکانس 672 می‌باشد. بنابراین تغییر محسوس در این میزان فرکانس می‌تواند نشانه اختلال به شمار رود. اگرچه در حال حاضر تعمیر تخصصی این سری هشبردها به دلیل صرفه اقتصادی کم، به ندرت در دسترس است، اما در چنین شرایطی بهتر است کار عیب‌یابی و تعمیر را به تعمیرکار حرفه‌ای بسپارید.

این هشبردها دارای دمای عملکردی 75 تا 78 درجه سانتی گراد هستند. باید توجه داشته باشید خارج شدن از این دما، ممکن است ناشی از وجود نقص در آن باشد که مستلزم بررسی فاکتورهایی مثل دمای محیط مناسب، تهویه و جریان هوای کافی ماینر یا تعمیر و تعویض در سیستم خنک کننده باشد.

همچنین یکی دیگر از بخش‌های آسیب پذیر این هشبردها کابل ‌های متصل به پاور است. در ورژن‌ اولیه (2017) آنها سوکت وجود داشت، اما در ورژن جدیدتر که ساخت سال 2018 هستند؛ این سوکت ‌ها با کابل‌ جایگزین شدند و باید به لحاظ امنیت اتصال این کابل ‌ها مورد توجه باشند.

تعمیر هشبرد ماینر M3

به منظور تعمیر هشبرد ماینر M3 می‌بایست عیب ‌یابی صحیح و دقیق صورت بگیرد. این سری ماینر می‌تواند در اثر برخی عوامل دچار عیب و نقص شود. از جمله آن ‌ها نوسانات در فازهای برق و همچنین استهلاک ناشی از کارکرد طولانی مدت به مرور زمان هستند. اهمیت عیب ‌یابی دقیق در تعمیر موثر این ماینر به حدی است که آن را فقط محدود به ابتدا کار نمی‌کنند و پس از تعمیر یا تعویض ساختار مربوطه، آن را چند مرتبه تست می‌کنید تا از موفقیت آمیز بودن تعمیر اطمینان حاصل شود.

عیب این ماینرها می‌تواند ناشی از بخش‌هایی از آن مثل پین ورودی و خروجی، اسیک‌ها، آی سی کنترل دما، خازن‌ها و … باشد. در بیش‌تر مواقع مشکل مربوط به اسیک‌ها است.

تعمیر هشبرد M3

رفع عیوب اسیک‌ها

در ابتدا امر باید توجه داشته باشید که بورد اسیک‌ها را با دقت و ظرافت تمیز کنید. جالب است بدانید که بخش زیادی از اختلالات هشبردها مربوط به همین بخش است. چراکه معمولا بر روی اسیک‌ها گرد و غبار و پلیسه ‌هایی می‌نشیند. همچنین اگر به اندازه کافی تمیز نباشند، امکان شناسایی پایه ‌های به هم چسبیده بعضی اسیک‌ها وجود ندارد. این اتفاق ناشی از دما بالا بروز می‌کند. عیب‌یابی اسیک ‌ها به روش‌های تست اهم، آزمایش فرکانس و تست ولتاژ انجام می‌پذیرد که در آن ‌ها اسیک خراب شده شناسایی می‌شود.

بنابراین از آن جایی که ماینر‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار‌های ارز‌های دیجیتال محسوب می‌گردند، باید جهت رفع عیوب ایجاد شده در آن ‌ها فورا اقدام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *