صندوق گری اسکیل از جمله بزرگترین سرمایه گذاران حوزه بیت کوین است. این شرکت محصولات خود را در قالب سهام یا اوراق بهادار عرضه می دارد که پشتوانه آن یک یا سبدی از انواع رمز ارزها هستند. داستان از جایی شروع شد که در سال 2020 قیمت بیت کوین به بیشترین میزان خود رسید و توجه بسیاری از شرکت های سرمایه گذاری و موسسات مالی را جلب کرد.

گری اسکیل یکی از این شرکت ها بود که با خرید میزان قابل توجهی بیت کوین خود را به نامی آشنا در بین معامله گران ارز دیجیتال تبدیل کرد. طبق اطلاعاتی که در وبسایت این صندوق منتشر شده است، حدود 654885 بیت کوین که چیزی برابر با 46 درصد 4/1 میلیون بیت کوین متعلق به شرکت های سهامی عام، به این صندوق تخصیص دارد. بله 46 درصد از بیت کوین هایی که شرکت در اختیار دارند متعلق به گری اسکیل است و از این رو این شرکت به عنوان معروف ترین صندوق سرمایه گذار در بیت کوین شناخته می شود. این شرکت علاوه بر بیت کوین، در بیت کوین کش، اتریوم، اتریوم کلاسیک، هوریزن، لایت کوین، استلار، ریپل و زی کش نیز سرمایه گذاری نموده است.

صندوق گری اسکل

نحوه عملکرد صندوق گری اسکیل چگونه است؟

در ابتدا گفتیم که این شرکت برای خرید و فروش امن رمزارزها معتبر دنیا تدارک دیده شده است. اما عملکرد آن به شرح زیر است:

گری اسکیل از یک مجموعه خصوصی تشکیل شده است که سرمایه گذاران اصلی آن را ثروتمندان تشکیل داده است. این ثروتمندان مقدار بسیار زیادی بیت کوین خریداری کرده اند تا صندوق گری اسکیل بتواند آن ها را در بازار و در قالب سهام عمومی بفروشد. این سهام قابلیت خرید و فروش دارد و پشتوانه آن ارزهای دیجیتالی است که در صندوق نگهداری می شود. قیمت سهام این صندوق همیشه نزدیک به قیمت بیت کوین معامله می شود.

چرا بهتر است بیت کوین را از گری اسکیل بخریم؟

معامله گران ارزهای دیجیتال باید برای معامله انواع ارز دیجیتال، کیف پول ارز دیجیتال را روی سیستم کامپیوتری یا موبایل خود نصب کرده و یا در بهترین حالت یک مدل کیف ارز دیجیتال سرد خریداری کرده و ارزهای خود را در آن نگهداری نمایند. ارزهای موجود در کیف به دلیل اتصال به بستر اینترنت هر لحظه در خطر سرقت هستند. در ضمن خرید و فروش ارزهای دیجیتال خود دارای پیچیدگی هایی است که برای اغلب سرمایه گذاران فعالیت در آن سخت به نظر می رسد. در این میان شرکت هایی نظیر گری اسکیل تلاش دارند تمام ایرادات وارده به این سیستم را پوشش دهند و از به ریسک افتادن سرمایه شما پیش گیری نمایند.

از این رو با فروش اوراقی به عنوان سهام، درست مانند بیت کوین به شما سود و زیان می دهند. گویی شما بیت کوین های خود را به فردی مورد اعتماد سپرده اید تا برای شما نگهداری نماید. در این میان سهام این شرکت را به جای بیت کوین با کارمزد سالانه اندک خرید و فروش می نمایید. پشتوانه این سهام همگی ارزهای دیجیتال معتبر دنیا نظیر بیت کوین، بیت کوین کش، اتریوم و اتریوم کش هستند.

امنیت رمز ارزها چگونه تامین می شود؟

با توجه به گفته های ما صندق گری اسکیل سهم انبوهی از رمز ارز بیت کوین را به عنوان پشتوانه سهام های خود نگهداری می کند. اما پروتکل های امنیتی این صندوق برای حفظ رمز ارزها چیست؟

صندوق گری اسکیل در سایت خود اعلام کرده که تمامی رمز ارزهای خریداری شده را به شکل آف لاین در کلد ولت ها نگهداری می کند. در تعریف کلد ولت ها باید بگوییم که از بهترین کیف های ارز دیجیتال هستند که به شکل فلش مموری یا کارت بانکی طراحی شده است. این مدل کیف پول ارز دیجیتال سخت افزاری بر خلاف مدل های نرم افزاری رایگان نیستند اما سیستم امنیتی طراحی شده در آن ها امکان به سرقت رفتن اطلاعات را به صفر نزدیک می کند. کلیدهای خصوصی رمز ارزهایی که در گری اسکیل نگهداری می شود رمزنگاری شده، در بخش های مجزا نگهداری شده و در محل مجزا نگهداری می شود.

در ضمن از آنجایی که این شرکت در کشور ایالات متحده فعالیت قانونی دارد، سیستم امنیتی این شرکت همگی با به روز ترین سیستم ها رقابت می کند.

امنیت صندوق گری اسکیل (grayscale)

آیا همه می توانند از گری اسکیل سهام بخرند؟

صندوق گری اسکیل تا سال 2015 تنها به سهام داران مورد تایید خود اجازه خرید و فروش سهام را می داد اما امروزه سهام داران خُرد نیز می توانند در معاملات روز صندوق شرکت کرده و سهام این شرکت را در بازارهای ثانویه و دیگر پلتفرم های خرید و فروش نمایند. اما به صورت کلی سرمایه گذاران اصلی این شرکت شامل گروه های زیر می شوند:

  1. تورسو اینوستمنت(Torso Investments LLC)
  2. آی اف پی ادوایزرز(IFP Advisors Inc)
  3. آرک اینوستمنت منیجمنت (Ark Investment Management LLC)
  4. چرچیل منیجمنت(Churchill Management Crop)

گری اسکیل از چه آلت کوین هایی پیشتیبانی می کند؟

قبلا گفتیم که علاوه بر بیت کوین گری اسکیل از بیت کوین کش، اتریوم، اتریوم کلاسیک، هوریزن، لایت کوین، استلار، ریپل و زی کش نیز پشتیبانی می کند اما به تازگی تصمیم گرفته که آلت کوین دیگری نظیر اوه، اتمیک، کاردانو، مونرو، یونی سواپ، پولکادات و سولانا را نیز به مجموعه خود اضافه نماید.

انواع سهام و اوراق بهادار در گری اسکیل

گفتیم شرکت گری اسکیل از صندوق هایی تشکیل شده که پشتوانه آن یک یا سبدی از ارزهای دیجیتال هستند. در ادامه بیشتر با صندوق های این شرکت آشنا خواهیم شد:

Grayscale Bitcoin Trust

این صندوق که در سال 2013 تاسیس شد با نماد GBTC شناخته می شود. برای سرمایه گذاری در این صندوق حداقل باید 50 هزار دلار آورده داشته باشید. با اینکه دارایی این صندوق مرتب در حال تغییر است اما طبق آخرین گزارش در ماه دسامبر 2020 دارایی این صندوق 16 میلیارد دلار برآورد شده است. تعداد GBTC های منتشر شده 638906600 برگه سهم است که پشتوانه هر کدام چیزی حدود 0.00095 بیت کوین می باشد. کارمزد دریافتی از سهامداران صندوق 2 درصد به صورت سالانه است. در زمان نگارش این متن قیمت هر برگ سهام صندوق گری اسکیل 30 دلار بود اما ارزش واقعی آن 25.3 دلار محاسبه شده است.

Grayscale Bitcoin Trust

Grayscale Bitcoin Cash Trust

این صندوق گری اسکیل در سال 2017 تاسیس شد و با نماد BCHG نمایش داده می شود. حداقل سرمایه ای که برای سرمایه گذاری در این صندوق نیاز خواهید داشت 25000 دلار است. با اینکه دارایی این صندوق در حال تغییر است اما در گزارش آخرین ماه سال 2020 دارایی این صندوق 83 میلیون دلار گزارش شد. 2569700 برگه سهم از این صندوق منتشر شده است و پشتوانه هر برگه نیز 0.0093 بیت کوین کش اعلام شد. کارمزد دریافتی از سهام داران این صندوق سالانه 2.5 درصد است و بد نیست بدانید که قیمت هر برگه از سهام این صندوق 29 دلار محاسبه شده؛ اما ارز واقعی آن 3.25 دلار است.

Grayscale Bitcoin Cash Trust

Grayscale Ethereum Trust

این صندوق نیز در سال 2017 با نماد ETHE تاسیس شد. 25000 دلار حداقل سرمایه اولیه برای سرمایه گذاری در این صندوق است. دارایی در حال تغییر این صندوق در دسامبر 2020 به 2 تریلیون دلار رسید. ۲۸۵,۲۶۹,۴۰۰ برگه سهم از این صندوق منتشر شد و پشتوانه هر برگه نیز 0.1 اتریوم گزارش شد. از سهام داران این صندوق سالانه 2.5 درصد کارمزد دریافت می شود. در زمان نگارش این متن ارزش هر برگ از این سهام 16 دلار و ارزش واقعی آن 7.4 دلار براورد شده است.

Grayscale Ethereum Trust

Grayscale Ethereum Classic Trust

این صندوق نیز در سال 2017 تاسیس شد و نماد آن ETCG است. برای سرمایه گذاری در این صندوق حداقل باید 25000 دلار آورده داشته باشید. این صندوق نیز دارایی در حال تغییر دارد اما در آخرین ماه 2020 دارایی آن را 70 میلیون دلار گزارش کردند. 13714100 برگه سهم این صندوق منتشر شده و پشتوانه هر برگه 0.9 اتریوم کلاسیک اعلام شده است. از سرمایه گذاران در این صندوق سالانه 3 درصد کارمزد دریافت می شود. قیمت هر برگ از این سهام در زمان نگارش 7 دلار و ارزش واقعی آن 5 دلار است.

Grayscale Ethereum Classic Trust

آیا سرمایه گذاری در صندوق گری اسکیل برای ما ایرانیان مقدور است؟

از آنجایی که صندوق گری اسکیل در آمریکا مشغول به فعالیت است؛ عملا امکان خرید مستقیم سهام از این شرکت برای ما مقدور نیست و باید آن را با واسطه خریداری کنیم. اما اگر به حوزه ارزهای دیجیتال علاقه دارید؛ و دانش فعالیت در آن را ندارید این روش خرید و فروش یکی از بهترین و مطمئن روش های سرمایه گذاری در این حوزه است. البته توصیه می شود قبل از هر سرمایه گذاری کلانی مشورت با افراد خبره را در دستور کارتان قرار دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *