این روزها حرف از متاورس و فعالیت در آن بسیار داغ است. هر فردی برای وارد شدن به متاورس دلیلی دارد؛ عده ای به  عنوان گیمر از بازی و کسب درآمد در آن لذت می برند و افرادی نیز به دنبال فرصتی هستند که استعدادهای خود را در بستری جهانی به نمایش بگذارند و از این رو متاورس را گزینه مناسبی برای این کار می دانند. در هر صورت هر فرد با هر نگاه به متاورس باید در آن عضو شده و به اصطلاح آواتار بسازد. در این مطلب قصد داریم روش های مختلف وارد شدن به متاورس را بررسی کنیم.

مراحل وارد شدن به متاورس

برای وارد شدن به متاورس باید چند مرحله را پشت سر بگذارید:

  1. انتخاب متاورس

از سال 2003 که متاورس به دنیا معرفش شد تا کنون تعداد قابل توجهی متاورس طراحی و در اختیار کاربران قرار گرفته است اما مهمترین و پرکاربردترین آن ها شامل  سند باکس (Sand Box) و دیسنترالند (Decentraland) می شود. بعد از وارد شدن به متاورس در این محیط ها شما می توانید با ارائه خدمات به کاربران حاضر در متاورس کسب درآمد کنید و یا اینکه به خرید و فروش آیتم های بازی کسب درآمد کنید. بدیهی است که برای ورود به بازی های متاورس ابتدا باید ارز دیجیتالی همچون NFT را خریداری کرده و در ابتدای بازی برای پیشبرد بهتر آن آیتم هایی را خریداری کنید. البته می توانید با حوصله آیتم های خریداری شده را توسعه داده و به دیگر کاربران با قیمت بیشتری بفروشید. حتی خرید و فروش زمین در متاورس نیز می تواند برای شما درآمدزا باشد.

در انتخاب متاورس باید دقت کنید که کدام نوع با هزینه و بودجه مالیتان همخوانی دارد و برای خرید زمین و آیتم های بازی هزینه کمتری می توانید پرداخت کنید. در ادامه دو مورد از پرطرفدارترین متاورس های دنیا را معرفی کرده و خصوصیات آن ها را با هم بررسی می کنیم.

پلتفرم دیسنترالند

پلتفرم دیسنترالند به سبک MMORPG یا نقش آفرینی برخط چند نفره طراحی شده است و حاضران در این پلتفرم این امکان را دارند که زمین خرید و فروش کنند، روی آن ها ساخت و ساز انجام دهند، در کنسرت ها رفت و آمد داشته باشند، تبلیغات کنند و در ازای بعضی از فعالیت ها کسب درآمد نمایند. برای وارد شدن به متاورس دیسترالند باید مراحل زیر را طی کنید:

  • به سایت دیسنترالند مراجعه کنید.
  • روی گزینه START EXPLORING کلیک کنید.
  • بعد از کلیک روی گزینه فوق صفحه ای باز شده و به شما دو پیشنهاد می دهد Play as a guest و Play using your wallet .
  • در گزینه Play using your wallet به شما اجازه انتخاب یکی از سه کیف پول متامسک (MetaMask) یا والت کانکت (WalletConnect) یا فرمتیک والت (Fortmatic wallet) داده می شود. بعد از انتخاب کیف پول، بازی متاورس بارگذاری خواهد شد.
  • در صورتی که گزینه Play as a guest را انتخاب کنید به عنوان یک مهمان می توانید وارد بازی شده و بدون کسب درآمد و استفاده از بعضی امکانات خارج شوید. برای بررسی این پلتفرم بهتر است یک بار هم که شده از این گزینه استفاده کرده و در صورت تمایل به عضویت گزینه Play using your wallet را انتخاب کنید.

Decentraland

پلتفرم سندباکس

این پلتفرم به شما اجازه می دهد بدون نیاز به برنامه نویسی بازی طراحی کرده و در اختیار دیگران قرار دهید. به عبارتی شما با تهیه ارز دیجیتال NFT می توانید از آپشن های ارائه داده به شما کمک گرفته و بعد از طراحی بازی خود، از آن کسب درآمد کنید. حتی این امکان برای شما وجود دارد که در بازی طراحی شده توسط دیگر افراد شرکت کرده و کسب درآمد کنید.

برای وارد شدن به متاورس سندباکس نیز کار سختی در پیش ندارید.

  • ابتدا وارد سایت سندباکس شوید
  • روی گزینه Sign In کلیک نمایید.
  • در اینجا تنها یک انتخاب برای کیف پول ارز دیجیتال خواهید داشت و آن کیف پول Meta Mask است.
  • رمز عبور و ایمیلتان را انتخاب کرده و روی گزینه Create کلیک می کنید تا حسابتان ساخته شود.
  • در ادامه با دانلود و نصب برنامه Game Maker می توانید وارد محیط سندباکس شوید.

sandbox metaverse

  1. مطالعه قوانین و ثبت آن ها

حتما شما هم مانند هر فرد دیگری در زمان نصب یک اپلیکیشن قوانین آن را مطالعه نمی کنید. این امری بدیهی در تمامی دنیا است اما متاورس ها پلتفرم های عادی نیستند و اگر از قوانین آن ها اطلاع کافی نداشته باشید ممکن است در کشوری دیگر مجرم شناخته شوید و دارایی خود را از دست بدهید. از این رو پیشنهاد می کنیم قوانین متاورس انتخاب شده را به دقت بررسی کرده و مطالعه نمایید. برای این کار می توانید از گوگل ترنسلیت استفاده نمایید هر چند ترجمه دقیقی ارائه نمی شود اما می توانید از کلیت قوانین سر در بیاورید.

  1. وصل شدن به کیف پول دیجیتال

برای وارد شدن به متاورس بهتر است حتما کیف پول داشته باشید چرا که اغلب این پلتفرم ها این موضوع را الزامی می دانند. باید بدانید و احتمال دارد که بدانید در دنیا دو مدل کیف پول برای معامله ارزهای دیجیتال وجود دارد.

  • کیف پول نرم افزاری

کیف پول های نرم افزاری خود به دو گروه متناسب با سیستم عامل گوشی های هوشمند و متناسب با سیستم عامل کامپیوتری تقسیم می شوند. بعضی مدل ها نیز روی هر دو دیوایس قابل نصب هستند. در صورتی که محیط متاورس شما روی لپتاپ نصب است باید یکی از انواع کیف پول های ارزی دیجیتال که قابلیت نصب در سیستم عامل ویندوز یا لینوکس را دارند و از ارزهای دیجیتال مبادله شده در متاورس پشتیبانی می کنند، نصب کنید. اصولا متاورس ها خود کیف پول های مناسب خود را معرفی می کنند اما هستند متاورس هایی که بدون نیاز به معرفی کیف پول اجازه وارد شدن به متاورس را به شما می دهند.

  • کیف پول سخت افزاری

کیف پول های سخت افزاری اما ابزارهایی هستند فیزیکی که یا به شکل فلش، دیسک یا یک برگه کاغذ در اختیار شما قرار می گیرند. کیف پول های سخت افزاری گزینه های بهتری و امن تری برای معامله و نگهداری ارز دیجیتال به شمار می آیند. برای اتصال کیف پول سخت افزاری به متاورس می توان مراحل زیر را طی کنید.

  • دیوایس را به USB متصل کنید و هر دو کلید دستگاه را همزمان فشار دهید تا دستگاه روشن شود.
  • در کامپیوتر خود روی گزینه New Device کلیک کرده و با اعداد روی کیف پول رمز عبور خود را وارد نمایید.
  • کلماتی که روی سیستم نمایش داده می شود را در جایی یادداشت کرده و در کیف پول وارد کنید تا کیف پول شما فعال شود.
  • حال می توانید نرم افزار مربوط به کیف پولتان را نصب کرده و در قسمت Manager نرم افزار ارزهای دیجیتالی که مورد نظرتان است خریداری کنید. بعدها می توانید ارزهای به دست آمده از فعالیت در متاورس را در این کیف پول نگهداری کرده و معامله نمایید.

دیگر انواع کیف پول که مربوط به اوراق کاغذی است، شامل دو رمز عمومی و خصوصی ارز دیجیتال شما می شود که باید آن را از صرافی تهیه کنید. در صورتی که این رمزها به دست فرد دیگری بی افتد و یا کاغذ پاره یا مفقود شود امکان دسترسی به آن نخواهد بود.

  1. ساخت آواتار

ساخت آواتار جذاب ترین قسمت وارد شدن به متاورس است. در این قسمت شما باید نماینده خود در دنیای مجازی را بسازید. می توانید از یک تصویر شبیه به تصویر خود استفاده کنید و یا از آیتم های طنز استفاده نمایید. این بسته به شما و شخصیتی که قصد دارید در فضای مجازی از شما وجود داشته باشد دارد. لازم به ذکر است که افراد زیادی در این زمینه در متاورس فعالیت می کنند. به عبارتی شما مقداری ارز NFT بابت طراحی آواتار به آن ها پرداخت می کنید و شخصیت مورد نظرتان را دریافت می کنید. البته در متاورس های مختلف میزان دسترسی شما برای ساخت آواتار متنوع است و گاه ممکن است مدل مو و لباس مورد نظرتان را نتوانید بیابید.

  1. وارد شدن به متاورس

حال کار شما برای وارد شدن به متاورس به اتمام رسیده. به کمک سخت افزارهای مربوط می توانید در دنیای متاورس گردش کنید و از خدمات ارائه شده به شما استفاده نمایید. اندک اندک می توانید خدماتی که می توانید به دیگر کاربران ارائه دهید را نیز  در معرض دید قرار دهید. می توانید امکانات اولیه بازی ها را خریداری کرده و به مرور با پیشرفت در بازی امکاناتی که به آن ها نیاز ندارید و یا برای فروش تقویت کرده اید را فروخته و ارز دریافت نمایید.

وارد شدن به متاورس

  1. تعامل با دیگران

یکی از مهم ترین کارهایی که در بدو ورود به متاورس باید انجام دهید شناسایی افراد است. به سراغ قدیمی ترها بروید و اگر می توانید دوستان خود را در متاورس پیدا کنید. بهتر است به دوستان خود اضافه کرده و با آن ها تعامل کنید. به این شکل درست مانند دنیای واقعی می توانید کسب و کار خود را رونق بخشید.

  1. خرید زمین و مستغلات

اگر برای خرید زمین در متاورس سرمایه اولیه ندارید؛ نگران نباشید! شما می توانید بدون خرید زمین در متاورس حضور داشته و کسب درآمد کنید. اما خرید زمین در متاورس آن را به خانه دوم شما تبدیل می کند. به راحتی می توانید در مساحتی که در اختیارتان است خدمات و استعداد خود را نشان داده و در ازای آن درآمد داشته باشد. درست مانند دنیای واقعی خرید زمین در متاورس نیز بسته به مکان فیزیکی زمین و بزرگی آن و … قیمت گذاری متفاوت خواهد بود.