بالا رفتن دمای ماینر یکی از بزرگترین چالش های استخراج کنندگان ارز دیجیتال است؛ اما چرا دمای ماینر افزایش می یابد.؟ اگر می خواهید با علت افزایش دمای ماینر آشنا شوید و راهکار های مناسب برای کاهش دمای ماینر را بدانید تا آخر این مطلب با ما همراه باشید.

طبق قوانین فیزیک انجام فعالیت به تولید گرما ختم می شود. اجزای بسیار ریز و مدارهای الکترونیکی نصب شده در سخت افزار ماینر در نتیجه فعالیت گرما تولید می کنند و اگر دمای این قطعات کنترل نشوند؛ طولی نمی کشد که قطعه کارایی خود را از دست می دهد. با اینکه تولیدکنندگان ماینر با قرار دادن تعدادی فن در اسمبلی ماینر تلاش دارند گرمای ایجاد شده توسط دستگاه را کاهش دهند؛ اما این فن ها نمی توانند دمای ماینر را در حالت استاندارد حفظ کنند. حتی فعالیت خود فن ها نیز تولید گرما کرده و منبعی باید باشد که بتواند دمای این قطعه را نیز کنترل کند.

بالا رفتن دمای ماینر

به صورت کلی میانگین دمایی که یک دستگاه ماینر می تواند تحمل کند چیزی بین 5 تا 45 درجه سانتی گراد است. دقت داشته باشید ما این میزان را به عنوان میانگین در نظر گرفته ایم؛ اما در حقیقت برای داشتن یک دستگاه ماینر با میزان هش ریت ایده آل و طول عمر استاندارد دمای هوا نباید هیچ گاه به 40 درجه سانتی گراد برسد. در ادامه بیشتر درباره نحوه کنترل دمای ماینر بحث خواهیم کرد:

روش های کاهش دمای ماینر

همان طور که اشاره شد بالا رفتن دمای ماینر عاملی بدیهی و به دلیل کاری است که مدارهای الکترونیکی انجام می دهند؛ اما استخراج کننده ها برای خنک کردن ماینرها، آن هم در سطوح بالا مزارع بیت کوین باید استراتژی داشته باشند. خوشبختانه روش های بسیار زیادی برای کاهش دمای ماینر وجود دارد که در ادامه به مهم ترین آن ها می پردازیم:

دستگاه ماینر را گردگیری و تمیز کنید

اصولا در هوا ذرات معلقی وجود دارند که جمع شدن آن ها در سطح قطعات ماینر باعث بالا رفتن دمای ماینر می شود. کارشناسان معتقد هستند برای پیشگیری از این موضوع سعی کنید محیطی ایزوله برای ماینر فراهم کنید و در صورتی که چنین محیطی وجود نداشت به صورت منظم با بادگیری ماینرها گرد و غبار جمع شده در آن را پاک سازی کنید. این کار برای محیطی با گرد و خاک بیشتر هفته ای یک بار و به نسبت آن حداقل ماهی یک بار انجام گیرد.

گرمای محیط را به خارج منتقل کنید

در مزارع بزرگ ماینر تعداد زیادی دستگاه ماینر فعال اند و گرمای زیادی در محیط در جریان است. همانطور که می دانید هوای گرم به بالا رفتن تمایل دارد و از این رو با استفاده از فن های قدرتمند می توانید هوای گرم شده در بالای محیط را به خارج منتقل کنید و دمای محیط را خنک نمایید. این کار می تواند به کمک کانال و لوله ها انجام گیرد.

روش های کاهش دمای ماینر

خمیر سیلیکون را تغییر دهید

خمیر سیلیکون چسبی سفید رنگ است که روی قطعاتی همچون سی پی یو زده می شود. این خمیر دمای تولید شده توسط قطعه را جذب کرده و کنترل می کند. این خمیر در اثر گرما کیفیت اولیه خود را از دست می دهد و بهتر است حداقل هر 6 ماه یک بار تعویض شود. از جمله خمیرهای سیلیکونی با کیفیت که می توانید در ماینر خود استفاده کنید باید از Z9 و Noctua Nt-H1 نام برد.

انتخاب سیستم خنک سازی با توجه به شرایط منطقه

ایران کشوری چهار فصل است. اغلب مناطق ایرانی دارای آب و هوایی با رطوبت کم هستند که استفاده از کولرهای آبی سلولزی در آن ها مناسب و مقرون به صرفه است. استفاده از این کولرها که همان کولرهای پوشالی سنتی هستند برای خنک کردن هوا و پیشگیری از بالا رفتن دمای ماینر مناسب است.
اما در شهرهای شمالی و جنوبی کشور که رطوبت هوا بیشتر از حد استاندارد است استفاده از کولرهای گازی گزینه بسیار مناسب برای خنک نمودن محیط ماینرها می باشد. اگر در مناطق گرمسیری زندگی می کنید می توانید لیست بهترین ماینر برای مناطق گرمسیری را مشاهده کنید و خرید مناسبی را با توجه به شرایط آب و هوایی انجام دهید.

استفاده از واتر کولینگ برای کاهش دمای ماینر

استفاده از واتر کولینگ یکی از جذاب ترین روش های کاهش دمای ماینر است. این سیستم شبیه سیستم خنک کننده موتور خودرو عمل می کند. به این شکل که لوله های انتقال آب در میان ماینرها تعبیه می شود و یک مخزن مایع که حاوی سینک خنک کننده است، آب گرم که از میان ماینرها عبور کرده را خنک کرده و دوباره وارد لوله ها می کند. با اینکه هزینه نصب و اجرای این سیستم کمی بالا به نظر می رسد اما در طولانی مدت ماینرها همیشه خنک هستند و هزینه حامل های انرژی مزارع شما به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

استفاده از خنک کننده روغنی

در محیط هایی که رطوبت هوا بیداد می کند و از استانداردهای تعریف شده برای ماینر بیشتر است باید از سیستم های خنک کننده روغنی استفاده نمایید. این سیستم شامل یک آکواریوم پر از روغن است که دستگاه ماینر در آن قرار داده می شود. دقت کنید اگر روغن استفاده شده از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد نه تنها سیستم شما را از خطرات ناشی از افزایش رطوبت نجات نمی دهد بلکه سیستم را خراب کرده و هزینه نگهداری از ماینر را افزایش می دهد.

استفاده از خنک کننده روغنی برای کاهش دمای ماینر

چرا باید ماینر را خنک نگه داشت

بالا رفتن دمای ماینر گاه ضررهای زیادی به ماینر شما وارد می کند. از جمله مضرات این اتفاق شامل موارد زیر می شود:

  • کاهش عملکرد ماینر به عبارتی کاهش هش ریت ماینر
  • سوختن کنترل برد
  • سوختن هش برد
  • از کار افتادن فن ها
  • ریست شدن مداوم دستگاه
  • خاموش شدن دستگاه ماینر

علت بالا رفتن دمای هشبرد و راهکار کاهش دما

هش برد یکی از اصلی ترین قسمت های ماینر است و وظیفه استخراج ارزهای دیجیتال را بر عهده دارد. در صورت بالا رفتن دمای ماینر، دمای هشبرد نیز افزایش می یابد و این امر باعث کاهش استخراج ارزهای دیجیتال می شود و این خود یعنی ضرر مالی.
افزایش دمای ماینر نا خودآگاه دمای هشبرد را بالا می برد اما گاه هشبرد خود گرم تر از حد مجاز شده و به این شکل ارورهایی در سیستم نمایش داده می شود از جمله این ارورها، ارور Fatal Error: Temperature is too high! است. علت نمایش دمای بیش از حد در لاگ log می تواند ناشی از عدم نصب درست فن، آسیب دیدگی فن، انسداد جریان هوای فن، دمای بالای اتاق و … باشد.

راه کار پیشگیری از بالا رفتن دمای هشبرد

در صورتی که هش ریت به صفر رسید و یا احساس کردید که هش ریت ماینر به اندازه سابق نیست در ابتدا باید به نصب درست سنسور دما در هشبرد توجه داشته باشید. مخصوصا اگر از خنک کننده های مناسب در محیط ماینر استفاده کرده باشید. ممکن است سنسور در جای خود لق یا شل شده باشد و یا چیپ نزدیک سنسور دچار مشکل شده باشد و یا سنسور خراب شده باشد؛ اما در صورتی که سیستم خنک کننده مناسب استفاده نکرده باشید باید به راه کارهای گفته شده در بالا برای پیشگیری از بالا رفتن دمای ماینر توجه کرده و یکی از بهترین گزینه ها را انتخاب نمایید.

بالا رفتن دمای ماینر از جمله خطراتی است که ماینرها را تهدید می کند و شما به عنوان استخراج کننده باید استراتژی کاملی برای کنترل دمای ماینر داشته باشید. حتما یکی از روش های خنک سازی ماینر را انتخاب کرده و پیاده سازی نمایید. با این کار طول عمر ماینر افزایش می یابد، میزان هش ریت یکسان باقی می ماند و هزینه تعمیر و نگهداری ماینر کاهش می یابد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *