تعمیر ماینر M3 و M3V2

ماینر های سری m شرکت واتس ماینر از جمله ماینر های پرفروش در بازار ماینینگ هستند. این ماینر ها نیز مانند هر وسیله برقی دیگری ممکن است با مشکلاتی مواجه باشند. در ادامه با رفع مشکلات و تعمیر ماینر M3 و M3V2 بیشتر آشنا می شوید و می توانید اطلاعات کافی در خصوص تعمیرات ماینر کسب کنید.

رفع مشکلات و تعمیر ماینر M3 و M3V2

ماینر میکرو بی تی m3 از جمله مدل های پرفروش ماینر است. این محصول که در ژانویه سال 2018  توسط شرکت میکرو بی تی اسمبل شده است، با 12 تراهش، هش ریت و 2000 ولت مصرف برق دارد. قیمت مقرون به صرفه این محصول و میزان قابل قبول مصرف برق، آن را به یکی از بهترین دستگاه های استخراج خانگی تبدیل نموده است. این محصول 78 دسی بل صدا تولید می کند و دارای 2 فن است. دمای محیط باید چیزی بین 10- تا 45 درجه سانتی گراد تنظیم شود تا ماینر بتواند بدون آسیب دیدگی به فعالیت خود ادامه دهید.

دیگر محصول شرکتی میکرو بی تی ماینر M3V2 است که سه ماه بعدی یعنی آپریل سال 2018 و ایجاد اندک تغییر در مدل m3 به بازار عرضه شد. از نظر هش ریت با نرخ هش ریت 12 تراهش و مصرف برق هیچ تفاوتی با هم ندارند. تنها تفاوت این دو در مشخصات فنی است که گاه ممکن است هش ریت دستگاه M3V2 را تا 13 تراهش نیز افزایش دهد.

تعمیرات ماینر m3

مانند هر ماینر دیگری هر دو دستگاه نام برده شده نیز نیاز به سرویس و گاه تعمیر دارند. در ادامه بیشتر با مشکلات و راه حل مشکلاتی که ممکن است برای این دو ماینر پیش بیاید آشنا خواهیم شد:

سرویس ماینر M3 و M3V2

پیشنهاد می کنیم به صورت برنامه ریزی شده و در بازه های زمانی منظم ماینر M3 و M3V2 را سرویس کنید. این کار به افزایش طول عمر دستگاه، کاهش مصرف برق دستگاه و افزایش میزان هش ریت یا سرعت استخراج کمک خواهد کرد.

سرویس ماینر M3 و M3V2

  1. گردگیری ماینر

به دلیل چرخش فن ها و جریان هوایی که در داخل ماینرها برقرار است، خواه نا خواه به مرور گرد و خاک روی قطعات دستگاه می نشیند. از این رو با یک پمپ هوا در بازه های زمانی منظم دستگاه ماینر را گردگیری نمایید.

  1. بررسی سلامت کابل ها

به مرور زمان کابل ها کیفیت اولیه خود را از دست می دهند و ممکن است دچار آسیب های فیزیکی شوند. پیشنهاد می کنیم برای پیشگیری از قطعی های ناگهانی و بدون برنامه ریزی و همچنین افزایش عملکرد دستگاه، این گونه کابل ها را شناسایی و جایگزین نمایید.

  1. رطوبت و دمای هوا را بررسی کنید

می دانیم که در ایران هر فصل و بهتر بگوییم هر ماه میزان رطوبت و دمای متفاوتی را تجربه می کنیم و از این رو باید به صورت ماهانه، دما و رطوبت محل نصب ماینرها را بررسی کرده و سیستم های خنک کننده را با شرایط جدید تنظیم نمایید.

  1. بررسی جریان برق

با توجه به کمبود برق در ایران، نوسانات برق بیشتر از قبل به وجود می آید. به این دلیل پیشنهاد می کنیم از ابزارهای مناسب که جریان برق را کنترل می کنند، استفاده کنید و به صورت منظم جریان برق ورودی را کنترل نمایید. این پیشنهادات دستگاه شما را از خطر سوختن سخت افزار حفظ می کند.

حل مشکلات مشکلات ماینر M3V2

ماینر M3V2 یکی از زیر شاخه های ماینر m3 است و مشکلات و خطرات احتمالی که این دو دستگاه را تهدید می کند، یکسان هستند. به عبارتی در صورت خرید هر کدام از مدل های باید نحوه تعمیر مشکلات و خرابی های آن را بدانید. در ادامه بیشتر با این مشکلات و نحوه حل آن ها صحبت می کنیم:

حل مشکلات ماینر m3

ماینر M3 و M3V2 از هر لحاظ شبیه به هم هستند و به همین دلیل روش حل مشکلات هر دو یکسان هستند. مشکلات سخت افزاری شامل خرابی هش برد، کنترل برد، پاور و فن ها خواهد بود. مشکلات نرم افزاری نیز خود را در قالب صفر شدن هش ریت، ریست شدن دستگاه، ویروسی شدن و کند شدن سرعت استخراج، عدم ارتباط با استخر، نشان ندادن IP و … نشان می دهند. مشکلات سخت افزاری اغلب با کمی دانش نسبت به قطعات سخت افزاری قابل حل هستند؛ اما اگر سوختن قطعات را شامل شود، برای تعویض و یا تعمیر ماینر آن را به تعمیرگاه ارسال نمایید. در ادامه با چند مشکل شایع ماینرهای M3 و M3V2 آشنا می شویم:

مشکل ریست شدن ماینر m3

اینکه ماینر M3 و M3V2 بی دلیل و یا پشت سر هم ریستارت می شود علل مختلفی دارد:

  • ایراد از منبع تغذیه است

فن مربوط با پاور فعال نیست و یا برد پاور دچار اشکال شده است. در این مواقع برای تعمیر پاور ماینر باید آن را به تعمیرگاه ارسال نمایید. در ضمن نوسانات برق نیز می تواند باعث بروز چنین مشکلاتی باشد.

  • دمای بیش از اندازه محیط

قبلاً هم گفتیم که متعادل بودن دمای محیط یکی از مهم ترین فاکتورهای طول عمر دستگاه است. اگر دمای محیط از حدود استاندارد تجاوز کرده و محیط بسیار گرمی برای ماینر فراهم شده باشد، عملا دستگاه قادر به فعالیت نبوده و ریستارت می شود.

  • پایین بودن هش ریت دستگاه

یکی دیگر از مشکلاتی که باعث ریستارت شدن دستگاه می شود، پایین بودن میزان هش ریت است. در این مواقع ابتدا کابل هایی که از سمت هش برد خارج می شود را چک کنید، از سلامت هش برد مطمئن شوید و مطمئن شوید مشکل نرم افزاری وجود ندارد و در غیر این صورت ناچار هستید دستگاه را برای تعمیر به تعمیرگاه ارسال کنید.

روشن شدن چراغ قرمز ماینر m3

اگر هشبرد توسط کنترل برد شناسایی نمی شود و نمی تواند به آن دسترسی داشته باشد چراغ سبز و چراغ قرمز چشمک می زنند. اگر چراغ قرمز با فرکانس 1 ثانیه چشمک بزند می توان تشخیص داد که مشکل از هش برد است.

  • مشکل از فن ها است

در صورتی که فن ها به مشکل برخورد یا بهتر بگوییم که دور چرخش فن ها بیشتر یا کمتر از استاندارد باشد چراغ قرمز و سبز چشمک زن خواهند بود. در این زمان ها چراغ قرمز با فرکانس 3 ثانیه چشمک می زند.

  • مشکل از عدم اتصال به استخر استخراج است

چنانچه ماینر شما به استخر خود متصل نشود چراغ قرمز کاملا روشن می شود و چراغ سبز چشمک زن خواهد بود. بهتر است علل عدم اتصال به استخر را بررسی کنید.

  • مشکل از افزایش دمای دستگاه است

این افزایش دما به دلایل متعددی اتفاق می افتد، ممکن است سنسور دما خراب باشد، ممکن است فن ها کار نکنند، ممکن است در تعدیل دمای محیط اهمال کرده باشید. در هر صورت در این مواقع چراغ قرمز کاملا روشن است و چراغ سبز چشمک می زند.

تعمیر هشبرد ماینر m3

هشبرد از مهم ترین قطعات ماینر M3 و M3V2 است. این قطعه با انجام محاسبات ریاضی و به عبارتی هش ریتینگ، ارزهای دیجیتال را استخراج می کند. بدیهی است خرابی این قطعه عملا باعث کند شدن روال کسب درآمد خواهد شد. از جمله مشکلاتی که ممکن است در هشبرد رخ دهد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • عدم شناسایی هش برد

در صورتی که کنترل برد نتواند هش برد را شناسایی کند عملا عملیات استخراج ارز متوقف خواهد شد. برای حل این مشکل ابتدا باید کابل های اتصالی را چک کنید و از سلامت آن ها مطمئن شوید. سپس نوبت به دستگاه کنترل برد می رسد. چک کنید که کنترل برد سالم است و دیگر قطعات را شناسایی می کند. چنانچه این موارد همگی سالم بودند، هش برد را برای تعمیر هش برد ماینر به تعمیرگاه ارسال کنید.

  • عدم برقراری ارتباط با استخر

اگر مشکلات سخت افزاری در هش برد نداشته باشید، استخراج ارزها به صورت نرمال انجام می شود. اگر در این صورت ماینر خود را در استخرها مشاهده نکنید احتمال مشکل نرم افزاری است و اگر همه چیز در مسیر درستی باشد باید استخر خود را تغییر دهید.

  • هش برد آسیب فیزیکی دیده است

در صورتی که هشبرد از دست شما بی افتد و به هر دلیل دیگری چیپ های آن آسیب فیزیکی ببیند، باید آن را برای تعمیر به یک تعمیرکار مجرب بسپارید.

  • کاهش میزان سرعت استخراج

اگر از سلامت دیگر قطعات مطمئن هستید و شاهد کاهش میزان نرخ هش ریت هستید در ابتدا ماینر را سرویس کنید، از سلامت همگی هش بردها مطمئن شوید. دمای محیط را به میزان متعادل برسانید.

تعمیر پاور ماینر m3

پاور به عنوان منبع تغذیه ماینر M3 و M3V2 ولتاژ برق را به میزان مورد نیاز رسانده و به عبارت ساده تر برق مورد نیاز ماینر را تأمین می کند. در این میان در صورت خرابی در این قطعه ماینر نمی تواند فعالیت کند و عملا خاموش می ماند. از جمله خرابی هایی که در پاور رخ می دهد موارد زیر شایع تر هستند:

تعمیر پاور ماینر m3

  • وجود نوسان در برق

اگر دستگاه خود را بدون محافظ به برق وصل کنید و برق منطقه شما نوسان داشته باشد، شاهد آسیب رسیدن به پاور خواهید بود. از یک محافظ مناسب استفاده کنید.

  • غیر استاندارد بودن اتصالات

کابل های دستگاه ماینر استانداردهایی دارد که این استانداردها باید در کابل وجود داشته باشد. در صورتی که از کابل های استاندارد استفاده نکنید سلامت پاور را تحت تاثیر قرار می دهید.

  • دمای بالای دستگاه

بالا رفتن دمای ماینر نه تنها به سخت افزارها آسیب می رساند بلکه باعث نرم شدن پلاستیک های کابل ها شده و کیفیت آن ها را کاهش می دهد. گرما علاوه بر پاور، اتصالات آن را نیز تخریب کرده و باعث کاهش طول عمر پاور می شود.

  • خرابی کنترل برد

از دیگر دلایل متوقف شدن پاور، عدم شناسایی آن توسط کنترل برد است. از این رو بهتر است قبل از اینکه به سلامت پاور شک کنید، ابتدا از سلامت کنترل برد مطمئن شوید.

تعمیر کنترل برد ماینر m3

کنترل برد نیز صفت مغز ماینر M3 و M3V2 را به خود اختصاص داده است. این کنترل برد است که فعالیت ماینر را مدیریت می کند. بدون حضور کنترل برد هیچ کدام از سخت افزار ماینر هیچ فعالیتی نخواهند داشت. کنترل برد خرابی خود را با نشانه های زیر نشان می دهد:

تعمیر کنترل برد ماینر m3

  • عدم دسترسی به تنظیمات ماینر

اگر نتوانستید به تنظیمات ماینر دسترسی داشته باشید در ابتدا دستگاه ماینر را ریست کنید اگر باز هم مشکل حل نشد باید اتصالات اینترنت، دانلود آخرین بروز رسانی فریمورها و مشکل IP را چک کنید.

  • عدم شناسایی هش برد و هش ریت

چنانچه هش برد توسط ماینر شناسایی نشود ابتدا کابل ها را چک کنید و در ادامه کنترل برد را برای تعمیر به تعمیرگاه ارسال کنید. اما اگر هش ریت توسط ماینر شناسایی نمی شود باید ابتدا وجود مشکل در استخر، شبکه، فن ها و خرابی هش برد را چک کنید و در ادامه اگر همه چیز درست است خرابی از کنترل برد خواهد بود.

تعمیر فن ماینر m3

در صورتی که تعداد دور چرخش فن ها کم یا زیاد شود، سر و صدای فن ها بیشتر از قبل شده است و در انتها میزان هش ریت خروجی با چیزی که تعریف شده متفاوت است، باید به سلامت فن ماینر M3 و M3V2 شک کنید. یکی دیگر از علائم خرابی فن ها نمایش Fatal Error در کرنل لاگ است. اگر چنین اروری مشاهده شد اما فن ها از نظر ظاهری سالم باشند، احتمالا کنترل برد دچار مشکل است. خوشبختانه اگر به سرویس فن ها اهمیت دهید طول عمر بالایی دارند اما چنانچه خراب بشود تنها راه حل پیش رو که از لحاظ مالی مقرون به صرفه است تعویض فن ها است.

تعمیر فن ماینر m3

تمام نکاتی که در بالا برای تعمیر ماینر M3 گفته شد برای ماینر M3V2 نیز صادق است. در صورت بروز یکی از علائم گفته شده در ماینر می توانید به روش های حل مسئله که در طول مقاله اشاره شد بپردازید. امیدواریم با این راهنمایی بتوانید مشکل دستگاه خود را رفع نمایید اما در صورتی که این راهنمایی کار ساز نبود دستگاه ماینر M3 و M3V2 را به تعمیرکار کاربلد بسپارید تا در کمترین زمان ممکن قطعه را تعمیر یا تعویض نموده و مشکل ماینر را رفع نماید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *