دستگاه ماینر برای تولید و تحویل ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین کاربرد دارد. ولی این دستگاه بسیار پر مصرف بوده و برای کار نیاز به نیروی برق دارد که از برق شهری تأمین می شود.
در نتیجه افراد کمی از آن سود برده و در مقابل باعث ضربه به اقتصاد ملی و مصرف کنندگانی می شود که از این برق برای مصارف خانگی و یا صنعتی استفاده می کنند؛ بنابراین اینکه آیا استفاده از دستگاه ماینر جرم است و یا می توان به مقدار محدود و تحت شرایطی از آن استفاده کرد را باید مورد بررسی قرار داد.
این شرایط می تواند شامل دریافت مجوز از ادارات مرتبط و ذی ربط، اداره برق و … نیز باشد که در این مقاله به آن ها اشاره می کنیم.

جرم دستگاه ماینر

استفاده از دستگاه ماینر در چه صورت جرم محسوب می شود؟

استفاده دستگاه ماینر برای تولید فرآورده های پردازشی رمزنگاری شده است. بهره گیری از دستگاه ماینر در صورتی که شرایط زیر رعایت شده باشد، جرم محسوب نمی شود:

  • اخذ مجوز از اداره صنعت، معدن و تجارت که به عنوان ارگان رسمی برای این مورد در نظر گرفته شده است
  • ثبت مشخصات هویتی، تعداد و نوع دستگاه هایی که در مالکیت فرد است در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت مطابق با فرمتی که در این سامانه بارگذاری شده است.
  • مدت زمانی که برای این کار در نظر گرفته شده است برابر یک ماه از زمان اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت است. بعد از این مدت، ثبت مشخصات کاربردی ندارد.
  • پرداخت کلیه حقوق و عوارض دولتی که این سامانه تعیین می کند. این کار باید از طریق درگاه پرداخت اینترنتی صورت گیرد.
  • با طی کردن این مراحل فرد می تواند به صورت قانونی اقدام به استخراج رمز ارز مجاز نماید و این کار جرم محسوب نمی شود.
  • هرچند ثبت این موارد اختیاری بوده و فرد به صورت خود اظهاری اقدام به تکمیل فرم و پرداخت عوارض می نماید.
  • در این صورت غیر از پشتیبانی دولت از این افراد، تسهیلاتی نیز برای آن ها در نظر گرفته می شود. ولی در صورت عدم ثبت، مجرم شناخته شده و باید مراحل قانونی برای اجرای حکم در این خصوص را طی نماید.

جرم دستگاه ماینر چیست

عناوین مجرمانه ای که برای این مورد عنوان می شود شامل موارد زیر است:

جرم استفاده غیر مجاز از انشعاب برق

دستگاه ماینر در هر ساعت، 500 مگا وات برق مصرف می کند که برابر با مصرف یک نیروگاه بزرگ برق است. با توجه به اینکه قیمت انرژی برق در کشور نسبت به سایر کشورها مناسب تر است، در نتیجه افراد زیادی تمایل به استفاده از آن و فروختن رمز ارزهای تولید شده با قیمت بسیار بالا در سایر کشورها دارند.
در صورتی که نیروی برق بخصوص در روزهای گرم سال برای همه نقش اساسی و حیاتی دارد، ولی این افراد از طرق غیرمجاز اقدام به استخراج و دریافت سود کلان از این راه دارند.
اما برای افرادی که از راه های قانونی اقدام به این کار می نمایند، انشعاب برق از شبکه سراسری و یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری انجام می شود تا مشکلی برای سایر افراد ایجاد نشود.

جرم استفاده غیر مجاز از انشعاب برق

چه جرمی برای این افراد در نظر گرفته می شود؟

برای افرادی که به صورت غیرقانونی اقدام به استفاده از دستگاه ماینر نمایند، مجازات های زیر در نظر گرفته می شود: پرداخت بهای برق مصرفی و نیز جبران خسارت و سایر حقوقی که برای این موضوع در نظر گرفته شده است.
در صورتی که از برق مصارف خانگی استفاده شده باشد به جزای نقدی و در مورد مصارف غیر خانگی به میزان یک یا دو برابر بهای خدمات مصرف و در صورت تکرار نیز غیر از جریمه نقدی، انشعابات به مدت سه تا شش ماه قطع می شود.
استفاده از این دستگاه ممکن است به دستگاه های اندازه گیری برق نیز آسیب رسانده و باعث اختلال در این مورد شود.
در این صورت فرد بهره بردار مجرم شناخته شده و بایستی بهای خدمات مصرفی و خسارتی که در این مورد وارد شده است را بپردازد. همچنین باید جریمه ای نیز به قوه قضاییه باعث این موارد پرداخت شود. از طرفی دستگاه ماینر جمع آوری شده و امکان استفاده مجدد از آن وجود ندارد.

جرم تهدید علیه بهداشت عمومی یا محیط زیست

استفاده از دستگاه ماینر می تواند باعث آلودگی محیط زیست شده و تهدیدی علیه بهداشت عمومی به شمار رود. در صورت اعلام جرم از سوی دستگاه های ذی ربط مانند وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی فرد بهره بردار مجرم شناخته شده و به یک سال حبس محکوم می شود.
البته احتساب جزای نقدی در این مورد نیز بر عهده قوه قضائیه بوده و باید فرد آن را بپردازد. همچنین دستگاه ماینر نیز جمع آوری و در برخی موارد نیز معدوم می گردد.

جرم تخریب تأسیسات عمومی برق

از آنجایی که استفاده از دستگاه های ماینر می تواند به شبکه برق آسیب رسانده و در خدمات رسانی به مردم، اختلال ایجاد کند. استفاده از این دستگاه فشار زیادی به سیستم برق رسانی وارد کرده و ممکن است آسیب های جبران ناپذیری به آن وارد نماید.
در نتیجه استفاده از این دستگاه ها به صورت غیر قانونی جرم محسوب شده و باید مجازاتی را برای شخص بهره بردار مشخص نمود.

استخراج رمز ارزهای دیجیتالی از طریق دستگاه ماینر نه تنها از طرف دولت حمایت می شود، بلکه تسهیلاتی را برای توسعه و بهره روی بیشتر در اختیار سرمایه گذاران قرار می دهد.
این در صورتی است که اطلاعات هویتی و سایر مواردی که با نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در سامانه مربوط به این دستگاه بارگذاری شده است، ثبت شود.
افرادی که از این قانون تبعیت نمی کنند، مجرم شناخته شده و در نتیجه ملزم به پرداخت خسارت به وزارت برق و قوه قضاییه می شوند؛ زیرا این دستگاه برای راه اندازی مستقیماً به برق شهری وصل می شود و برقی که باید در اختیار عموم مردم قرار گیرد، به نفع این افراد مورد استفاده قرار می گیرد.
آسیبی که به تأسیسات شبکه برق وارد می شود، آلودگی محیط زیست و اختلال در امر خدمات رسانی به عموم مردم از دیگر مواردی است که در صورت عدم کنترل و نظارت بر استخراج رمزارزها، متوجه دولت و ملت می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *